Garmin er nu på markedet med deres Running Dynamics Pod, der følger trenden med at have en lille ‘pod’, du sætter i buksekanten og som så kan vise en række parametre, der kan hjælpe til, at du finder fejl og forbedringsmuligheder i din løbeteknik. Vi har testen den. 

Alle løbere kan i princippet altid arbejde med at forbedre deres løbeteknik og derved opnå bedre løbeøkonomi, bedre resultater, både i træning og stævner samt færre skader.

RD Pod’en virker, i vanlig Garmin stil, allerede ved udpakning og installering i buksekanten og er noget nemmere end andre “pods”, som jeg har prøvet. Poden er lille og let og bemærkes slet ikke under løb. Enheden identificeres automatisk af udvalgte (Forerunner 735XT og 935 samt Fenix 5, 5S, 5X) Garmin løbe-GPSer, i dette tilfælde et Garmin Fenix 5X, og så er det i princippet bare ud og indhente data og modtage løbende råd, dynamisk og direkte fra håndleddet.

Jeg må sige, at jeg er virkelig imponeret over, hvor langt Garmin er kommet her – de konkurrerende enheder, jeg har testet, har i bedste fald virket som “ufærdige”, hvis ikke fejlvisende. Og er der noget, man ikke har brug for, så er det vel et automatiseret og så forkert råd, som måske kan lede til en ringere løbeteknik eller skader.

Lad os starte med at sige, at der er rigtig mange data at hente, nok også alt for mange for langt de fleste løbere. Men det er sjovt og lærerigt at opleve, hvordan enheden i realtime kan identificere og vise simple elementer som skridtlængde, kadence og lignende. Data opsamles tillige på Garmin Connect med fine grafer, så man kan analysere efterfølgende.

Garmin har skabt en rigtig god (nok den bedste hidtil) og økonomisk mulighed for løbere, der har en interesse for at forbedre sin løbeteknik. Jeg arbejder både personligt og professionelt med løbeteknik, og jeg har stadig lidt svært ved at se hvordan man helt skal få glæde af SÅ mange parametre og løbe-KPI’er. Dertil kommer jo, at man også gerne skal vide, hvordan man så faktisk kan ændre sin teknik, så den bliver bedre. Rene data giver jo ikke noget i sig selv.

F.eks. vil en parameter som at “din vertikale oscillation er for høj” vel være svært for de fleste at omsætte til en handlingsplan for forbedring af sit eget løb. Men man kan jo selv vælge at inkludere de parametre, man føler er relevant, og som man måske faktisk selv kan forbedre, f.eks. kadence i ens løb: Her blev jeg selv ganske overrasket over, at jeg lå lidt lavere, end jeg havde forventet.

Garmin RD pod leverer bestemt alt det en løbe-teknik nørd må drømme om, og virker til at være et færdig og helstøbt produkt til en mere end konkurrencedygtig pris. Om man så reelt selv kan omsætte de mange data til noget værdiskabende for sig løb, det vil nok være et mere relevant spørgsmål for en menig motionsløber eller såvel den mere ambitiøse løber.

 Tester: Thomas Rohde, Coach – OOB life
 Vægt: 12g
 Vejl. pris: 599,-
 Web: www.garmin.com
Bedømmelse: ★★★★★☆ 

DISSE 6 LØBEPARAMETRE MÅLER POD’EN

  1. Kadence er antallet af skridt pr. minut. Den viser det samlede antal skridt (højre og venstre kombineret).
  2. Tid med jordkontakt pr. skridt for venstre/højre-balance, mens du løber. Den vises i procent. Eksempelvis 53,2 med en pil, der peger til venstre eller højre.
  3. Skridtlængde er længden af dine skridt fra ét fodnedslag til det næste målt i meter.
  4. Vertikale udsving er dine hop, mens du løber. Det viser den lodrette bevægelse i din overkrop, målt i centimeter for hvert skridt.
  5. Det vertikale forhold er forholdet mellem vertikale svingninger og skridtlængden. Den vises i procent. Et lavere tal indikerer typisk en bedre løbeform.
  6. Tid med jordkontakt er den tid, hvert skridt er på jorden, mens du løber målt i millisekunder.

Artiklen er fra LøbeMagasinet #97. Bestil abonnement på LøbeMagasinet her.