Her på redaktionen bliver vi ofte spurgt om de samme ting. Hvor meget kan man egentlig skrive om løb? Underforstået, at vi på redaktionen da må løbe tør for vinkler på løb efter en række numre.

Når vi på LøbeMagasinet ikke til dato har oplevet at mangle gode historier, handler det om, at løb netop ikke er en statisk størrelse, men at løb som sådan er et spejl af vores samtid, og at løbere konstant forandrer sig. Og jeg vil mene, at løberlivet aldrig har været rigere og mere spændende end i disse år.

Nuvel, det kan godt være, at undersøgelser peger på, at gennemsnitsløberen er gået ned i tider på diverse distancer, men min påstand er, at hvis man låser sig fast på konstanter som denne, misser man chancen for at se, hvor meget løb som aktivitet er under udvikling. Og så kan det godt være, at vi i Danmark har færre eliteløbere, men det er spændende bl.a. at se den nye ambitiøse eliteklub poppe frem fra Ølbryggeren fra Mikkeller – og selvom det ikke er i elitefeltet, at den store udvikling sker i løbeverden disse år, er en smule rivalisering i elitefeltet kun godt for sporten. Nej, den store udvikling ligger hos motionsløberne. En gruppe som årtiets største og mest prestigefyldte fælles DIF/DGI-vision “Bevæg dig for livet” skulle ramme, men som det desværre virker til drukner i bureaukrati. Ifølge konsulentbureauet Inevas eksterne evaluering for DIF/DGI af visionens første år må det give dybe panderynker mange steder i den klassiske atletikbaserede løbeverden, eftersom tallene for de idrætsaktive i og uden for foreninger indtil videre kun i meget beskeden grad rykker sig på en måde, der kan henføres til den fælles satsning med ekstern millionstøtte fra Nordea-fonden og TrygFonden.

Hos LøbeMagasinet er vi ikke bundet af nogen politisk agenda, men håber naturligvis at projektet på sigt kan lokke flere danskere ud på løbestierne. Vi har også – som mange af jer læsere har deltaget aktivt i – i det sidste halve år været i en rigtig fin dialog om, hvordan magasinet skal udvikle sig med mange af jer kernelæsere, hvoraf de fleste af jer er motionsløbere. Det har været en meget spændende proces, som har afledt mange interessante diskussioner, både udad – til med jer og indadtil på redaktionen: Om LøbeMagasinet som printet magasin, om løberne.dk som onlineunivers, om jeres mange forslag til nye tiltag, og hvorledes I ser magasinet, løberne.dk og vores events og arrangementer som en aktiv del af det danske løberliv. Endsige være noget for jer læsere uagtet, at vi er verdens mindste mediehus uden mediestøtte eller en guldsko i bagagen.

Derfor er det også dejligt, at vi her til marts kan løfte sløret for en lang række nye tiltag her i og rundt magasinet. Tiltag som vil styrke både vores magasin og online tilstedeværelse, ligesom en række nye events og samarbejder vil blive præsenteret snart. Først og fremmest vil man opleve, at vi fra 1. marts udvider vores online tilstedeværelse med mere indhold, som ikke er produceret til magasinet, men skrevet direkte til vores online del. Samtidig er LøbeMagasinet på print – som det allerede blev annonceret til årsskiftet – gået ned til 6 udgivelser for at få mere tid til fordybelse, ligesom vores print og online universer smelter mere sammen, således at dem af jer, som før kun har læst LøbeMagasinet på papir, også kan få adgang til vores løberne.dk som del af et nyt kombineret abonnement med online og print. Læg hertil en række co-labs og samarbejder, som også er en del af de mange ideer, som står på plakaten for vores rejse i 2018. Vi glæder os til at følge rejsen sammen med jer læsere og sammen få en masse kilometer i benene og åbne op for nye tiltag!

Bedste løbehilsner,

Sofie Hvitved
Chefredaktør
sofie@lobemagasinet.dk

Artiklen er fra LøbeMagasinet #103. Bestil abonnement på LøbeMagasinet her.