Da Danish Running Award i 2017 uddelte prisen for årets bedste danske marathonløb, var det årets største danske løb på distancen, Telenor Copenhagen Marathon, som løb med anerkendelsen. Søndag den 13. maj 2018 lyder startskuddet på den 39. udgave af løbet. En oplevelse for livet for de fleste og uden tvivl et løb, som kan betegnes som værende hele Danmarks internationale løbeflagskib.

Der er ingen tvivl om, at her i 2018 står de europæiske storbymarathons ved en skillevej – ikke mindst ved de løb, der afholdes i de mellemstore byer, som ikke er del af World Marathon Majors-serien. Færre og færre løbere vælger nemlig at købe startnummer hvert år verden over, og imens løb som Telenor Copenhagen Marathon deltagermæssigt reddes ved at have et fantastisk internationalt ry, som gør, at der hvert år kommer flere og flere løbere fra udlandet, ja, så er det tydeligt, at de klassiske motionsløb generelt er under pres.

Betyder det så, at løb som aktivitet er mindre populært? Nej, tværtimod. For nok viser tallene, at den klassiske atletik og motionsløbene som sådan er under pres, men ikke desto mindre løbes der som aldrig før. Generelt løber folk bare af andre grunde end tidligere, siger undersøgelserne, og skal man lokke dem op af stolene, skal der altså andre boller på suppen end før. Et godt eksempel på dette er Royal Run-løbene, hvor man kan være med til at fejre HKH Kronprinsen i anledningen af hans 50 års fødselsdag. En fejring af løb fra kongehusets side med et signal om, at vi er en løbenation! Løbefesten kommer til at foregå i Danmarks fem største byer: Aalborg, Aarhus, Esbjerg, Odense og København, og er et løb, som allerede her i skrivende stund bliver det største 10 km-løb i Danmark. Det er om noget et bevis på, at folks løbelyst er helt på højde med tidligere. Vi løbere vil blot gerne inddrages i løbene, være en del af en større fortælling og føle, at vi er en del af noget større. Og i takt med at der bliver færre atletikløbere, ja, så er det helt naturligt, at løbernes fokus rettes derhen, hvor de kan identificere sig.

Hvad gør en klog løbsarrangør så nu, kan man med rette spørge? Ja, hvis du spørger mig, trækker man først og fremmest i arbejdstøjet og forsøger at skabe nogle løb, som rammer folk mere direkte. Ikke sagt, at der ikke skal være plads til de klassiske dyder, ja det at løbe solen sort, presse sin fysiske formåen. Men man må være åben for at tænke nyt, tilgodese nye løbere i deres væren og essens – stille skarpt på deres ønsker og forventninger og give dem noget ekstra.

Heldigvis synes vi her på redaktionen, at mange danske løb er helt skarpe på den udfordring. Royal Run må være et forbillede for mange, med det sagt er det jo begrænset, hvor mange kronprinser vi har. Vi oplever dog, at en masse af de traditionelle løbsarrangører er i gang med at tænke innovativt. Telenor Copenhagen Marathon går op i at tænke de teknologiske muligheder med ind i løbet, og rundt om i resten af landet tænkes der ligeledes nyt, hvor især HCA Marathon i Odense har snøret løbeskoen, som det ‘second city’-løb, mange søger til. Min oplevelse er, at der er mange modige løbsarrangører i Danmark, og at fremtiden tegner lyst for gode løb i vores lille kongerige. Løb, som tør være forbilleder og frontrunners, ikke blot i ord, men også i handling. Ja, tør være noget for os danske løbere – over hele paletten.

Vi ses derude, uanset hvilket løb du snører skoene til!

Sofie Hvitved
Chefredaktør
sofie@lobemagasinet.dk