fbpx

Motion kan ændre sammensætningen og aktiviteten af ​​billioner af mikrober i vores tarme, på måder der kunne forbedre vores sundhed og metabolisme over tid viser undersøgelse. Resultaterne giver en ny indsigt i, hvordan motion kan påvirke selv de dele af vores kroppe, der virker ubetydelige i vores træning – og det giver måske en god grund til at holde nytårsforsættet om mere motion. 

De fleste af os har nok allerede hørt, at vi alle indeholder et pulserende lille univers af bakterier indeni vores tarm. Denne mikrobiom omfatter utallige forskellige arter af mikrober i varierende proportioner, der interagerer, konkurrerer og frigiver mange forskellige stoffer, der er involveret i vægtkontrol, inflammation, immunrespons og mange andre aspekter af helbred i hele kroppen.

Generelt har vores mikrobiomer tendens til at være relativt stabile, viser de fleste studier. Men vores mikrobiomer kan ændre sig i takt med vores livsstil. Kost påvirker klart sammensætningen af ​​en persons mikrobiom, ligesom sygdom, visse lægemidler, hvor meget vi vejer og andre faktorer. Motion har også været forbundet med variationer i mikrobiomet. Tidligere studier har vist, at udholdenhedsudøvere har tendens til at have en noget anderledes samling af mikrober i deres tarm, end de stillesiddende mennesker har, især hvis atleterne er magre, og de stillesiddende mennesker ikke er.

Men disse undersøgelser har ikke kunne vise, om motion faktisk ændrede mikrober, eller hvordan eventuelle mikrobielle ændringer måske senere påvirker helbredet.  Så for den nye undersøgelse, som blev offentliggjort i november i Medicine & Science i Sports & Motion, besluttede forskere fra University of Illinois i Urbana-Champaign at spore tarmsystemet hos mennesker, der havde en ukendt øvelsesrutine.  Undersøgelsen blev faktisk udformet som en opfølgning på et tidligere, interessant dyrestudie af de samme forskere. I det arbejde havde forskerne nogle laboratoriemus, som skulle løbe, mens nogle andre mus blot skulle være stillesiddende det meste af deres voksne liv. Tarmmateriale fra musene blev derefter transplanteret til dyr, der var blevet opdrættet for at være bakteriefri, så deres tarm ville nemt inkorporere disse nye bakteriestammer. Efter at dyrenes mikrobiomer blev etableret eksponerede forskerne musene for et stof, som kan forårsage vævsirritation og betændelse i tyktarmen.  Forskerne fandt ud af, at dyrene med tarmmateriale fra løberne var bedre i stand til at modstå og helbrede vævsskader og bekæmpe betændelse, end dem hvis mikrober var kommet fra stillesiddende mus.

Motionens indvirkning
Nu ønskede forskerne at se, om motion også ville påvirke mikrobernes funktion i mennesker.  De begyndte forskningen ved at rekruttere 32 mænd og kvinder, der ikke udøvede nogen form for motion. Omkring halvdelen var overvægtige og resten af ​​normalvægtige.  Forskerne tog blod og fækale prøver og testede alle i fitness. Derefter begyndte de at overvåge mændene og kvinderne træning, hvor deres træningsbelastning steg over tid fra ca. 30 minutters let gang eller cykle til omkring en times hurtig jogging eller spinning tre gange om ugen.

De frivillige blev bedt om ikke at ændre deres normale kostvaner.  Efter seks uger indsamlede forskerne flere prøver og testede alle igen, og derefter bad de, de frivillige om at holde helt op med at motionere.  Seks uger senere blev testene gentaget.  Den efterfølgende analyse viste, at de frivilliges tarme havde ændret sig gennem eksperimentet, nogle stigende i antal og andre faldende.

Forskerne fandt også ændringer i mange mikrobes gener. Nogle af disse gener arbejdede hårdere nu, mens andre var gået i stå.  De fleste af disse ændringer var ikke ens hos nogle af de frivillige. Alles tarm reagerede hver især unikt på at motionere. Men forskerne fandt dog nogle ligheder. De bemærkede især de udbredte stigninger i visse mikrober, som kan bidrage til at producere stoffer kaldet kortkædede fedtsyrer. Disse fedtsyrer antages at hjælpe med at reducere inflammation i tarmen og resten af ​​kroppen. De arbejder også for at bekæmpe insulinresistens, diabetes og ellers forstærker vores metabolisme.  De fleste af de frivillige havde større koncentrationer af disse kortkædede fedtsyrer i deres tarm efter træning sammen med mikroberne, der producerer dem. Disse stigninger var størst blandt de normalvægtige, i forhold til dem, der var overvægtige.

 Og måske ikke overraskende, men næsten alle forandringer i menneskets tarm blev udslettet efter blot seks uger af ikke at motionere. Deres mikrobiomer vendte stort set tilbage til, hvad de havde været ved studiets start.  Alligevel viser undersøgelsens samlede resultater, at selv et par ugers motion kan ændre funktionalitet hos folks mikrobiomer, siger Jeffrey Woods, professor i kinesiologi og samfundssundhed ved University of Illinois, der gennemførte studiet sammen med sin doktorand Jacob Allen og andre.

I teorien kan disse ændringer bidrage til nogle af de større sundhedsmæssige fordele ved motion, såsom evnen til at reducere inflammation i hele kroppen.  “Men der skal laves flere undersøgelser for at bevise dette,” siger han.  Han håber også, at fremtidig forskning kan forklare, hvorfor de frivillige, der var overvægtige, viste mindre udbytte i deres fedtsyreproducerende mikrober end de slankere mænd og kvinder. Yderligere undersøgelse kan også bidrage til at bestemme, om og hvordan menneskers mikrobiomer måske fortsætter med at ændre sig, hvis de udøver i mere end seks uger – et mål, som alle os selvfølgelig har besluttet at gøre i dette år, ikke?

Kilde: Medicine & Science i Sports & Motion