fbpx

Tidligere på måneden kunne du deltage i kapløbet om at blive testløber for Saucony her på løberne.dk – og det var der ca. 1.000 løbere, der gjorde. Ud af dem blev tre heldige løbere udvalgt: En nybegynder, en erfaren løber samt en hurtigløber, som i den kommende tid skal teste de tre nye modeller fra Saucony: Liberty ISO, Kinvara 9 og  Triumph ISO4.

Mød de tre testløbere, som er…

DEN ERFARNE LØBER: BENEDICTE VESTERGAARD

For Benedicte Vestergaard startede løbekarrieren som en del af et væddeløb for knap 10 år siden. I dag er løb blevet en vigtig del af hendes liv, hvor løbet især fungerer som en form for afslapning/afstresning i en travl hverdag. Det er især halvmarathon-distancen og den udfordring og træningen, der følger med, der tiltaler hende, fordi det kræver planlægning, og at man skal løbe en del længere ture. Når Benedicte ikke løber halvmarathon, så er yndlingsdistancen især de 10 km, der giver en følelse af overskud på hele turen og et selvtillidsboost, da det er lige lidt længere end de 5 km, som de fleste kan løbe.

Antal km om ugen : 30-40 km

Instagram: @benedicte.vestergaard

Hvornår begyndte du at løbe og hvorfor?
Jeg begyndte at løbe for ca. 10 år siden pga. et væddemål med min chef og nogle kollegaer, hvor vores chef lovede en ekstra fridag til dem, der kunne gennemføre et halvmarathon. Uden rigtigt at have løbet før, trænede jeg i løbet af et halvt år op til løbet og gennemførte mit første halvmarathon.

Hvorfor kan du godt lide at løbe?
Jeg kan godt lide at løbe, fordi det kræver så lidt – et par gode løbesko er dybeste set det eneste, der er virkelig nødvendigt. Samtidig er man uafhængig af tidspunkt og sted, så man kan passe det ind i sin hverdag før eller efter arbejde. Og samtidig kan man også tage løbeskoene med på ferie og løbe hvor som helst.

Derudover kan jeg godt lide at løbe, fordi jeg føler, at det er afstressende. I en travl hverdag, hvor man har mange ting at tænke på, nyder jeg, at når jeg løber, er det eneste, jeg skal tænke på, er at flytte den ene fod foran den anden.

Sidst men ikke mindst synes jeg også, at det er fedt at sætte sig et mål at træne frem mod – enten en distance eller en tid og på den måde konkurrere mod sig selv.

Hvad glæder du dig mest til ved at være testløber?
Jeg glæder mig til at få lov til at prøve nogle sko, jeg måske ikke selv ville have valgt og samtidig få mulighed for at teste flere forskellige typer sko.

Kan du fortælle lidt mere om dig selv som løber?
Jeg løber hele året 3-4 gange om ugen, ca. en 30-40 km hver uge. Når jeg ikke gider at løbe, plejer jeg at sige til mig selv, at man aldrig fortryder de ture, man har løbet, kun dem man ikke har løbet – det har jeg læst et eller andet sted, og jeg synes det passer meget godt.

Jeg overpronerer en smule, når jeg løber. Det har jeg fået testet flere gange i forbindelse med køb af løbesko, og derfor løber jeg også bedst i en sko, der støtter godt på indersiden af foden. Om sommeren kan jeg godt lide en sko, der er tynd i stoffet, så fødderne ikke får det for varmt på længere ture.

Jeg har løbet mange forskellige motionsløb: diverse kvindeløb, DHL-stafet med kollegaer, det legendariske Marselisborg Løb i Marselisborg Skovene ved Aarhus og forskellige halvmarathon løb. Her i blandt mit favorit løb, som er Aarhus City Halvmarathon, da der er en fantastiske stemning, og så er det i min hjemby Aarhus, hvor der altid er venner og familie til at heppe, når jeg løber. Samtidig er halvmarathondistancen nok min favorit distance, hvor man virkelig kan få prøvet sig selv af.

PR HM: 2.01.39 – 10KM: 53.21 – 5KM: 25.45

Har du et mål, som du træner op til?
I år skal jeg løbe Aarhus City Halvmarathon d. 24. juni og Copenhagen Half Marathon d. 16. september – mit mål er at løbe under 2 timer på et halvmarathon.

 

ELITELØBEREN: CHRISTIAN ØSTERGAARD JØRGENSEN

Christian Østergaard Jørgensen forbinder ikke kun løb med en form for motion, men for ham giver det også en særlig følelse af velvære, når han trækker i løbeskoene. Det er i dette øjeblik, ude i naturen, at han føler, han lever. Christian er også mere en blot motionist, han går under betegnelsen eliteløber, og tager derfor også til Kenya en gang om året for at styrke sin løbetræning.

Type løber: Eliteløber, tager til Kenya 1 gang årligt på træningslejr

Antal km om ugen: 100 km

Instagram: @christian.oster

Hvornår begyndte du at løbe og hvorfor?
Jeg begyndte at løbe i 2010, efter at jeg deltog i det lokale parkrun. Her fik man målt sin tid på en 5km distance, hvilket jeg synes var rigtig spændende.

Hvorfor kan du godt lide at løbe?
Fordi jeg godt kan lide at måle de forbedringer, jeg oplever ved at fastholde en ugentlig rutine i forhold til mit planlagte løbeskema. Samtidigt giver løb mig en følelse af velvære, jeg ikke kan få andre steder. Man mærker til fulde, at man lever, når man bevæger sig udenfor og i naturen, hvor luften er ren.

Hvad glæder du dig mest til ved at være testløber?
Jeg glæder mig allermest til at sammenligne med de tidligere sko, jeg har løbet i, og se om Saucony løbeskone virkelig er så gode, som mine løbevenner fortæller mig, de er.

Kan du fortælle lidt mere om dig selv som løber?
Jeg går nok under betegnelsen eliteløber. Min løbestil er oprejst med fokus på at bruge mindst mulig energi til at bevæge mig fremad. Jeg er neutral midtfodslander med høj svang og en anelse supination. Min PR på 5km: 15.25, 10km: 31.45, Halvmarathon: 1.10,14 og marathon: 2.34,20. Senest kan nævnes Lillebælt Halvmarathon, hvor jeg blev nr. 5 i tiden 1.11,33. Jeg har løbet de fleste kendte motionsløb på Jylland og kan bedst lide gadeløb, officielle DAF opmålte løb og bane / motionsløb.

Har du et mål, som du træner op til?
Jeg kunne godt tænke mig at forbedre mig yderligere på distancerne fra 5km til marathon.

 

BEGYNDEREN: MARIA SEIDELIN

Maria Seidelins start på løbet, for ca. 10 år siden, skete da hun og kæresten ikke kunne blive gravide. Løbet skulle være en måde at gøre noget aktivt for hendes egen sundhed, da de hverken kunne gøre fra eller til. Sidegevinsten var, at Maria kom ud med nogle af de frustrationer og vrede, der forbandt sig med den manglende graviditet. Det lykkedes til sidst at blive gravid, og både barnet og løbet er kommet for at blive. Nu er det ikke længere en måde at komme ud med sine frustrationer på og en del af sundhedsaspektet, men en måde at være sammen med sin lille familie på.

Type løber: Begynder (efter graviditet). Men har tidligere løbet over længere perioder.

Antal km om ugen: 25 km

Instagram: @mariaseidelin

Hvornår begyndte du at løbe og hvorfor?
Jeg startede med at løbe for ca. 10 år siden, fordi vi ikke havde held med at blive gravide min kæreste og jeg. På den måde gjorde jeg selv noget aktivt for min sundhed, da vi stod midt i en situation, vi ikke selv var herre over og ikke kunne gøre noget direkte for at afhjælpe. Sidegevinsten, opdagede jeg, var, at det hjalp utroligt på den vrede, der var forbundet med, at vi ikke kunne gøre det mest naturlige – nemlig at skabe et barn.

I de 10 år har de 6 år været fyldt med fertilitetsbehandlinger on/off, og når det har været ‘tilladt’, har jeg løbet.

Hvorfor kan du godt lide at løbe?
Jeg kan godt lide at løbe, fordi det giver mig fysisk og psykisk balance. Sidst genstartede jeg løb i december – og det har været fantastisk at komme i gang igen. Nu er det kommet for at blive – for der skal ikke flere børn til hos os. Dog har jeg i et par måneder været plaget af koldlungebetændelse, influenza og bihulebetændelse – så det har lige sænket mig. Men pyt, det kommer tilbage igen :)

Hvad glæder du dig mest til ved at være testløber?
Jeg glæder mig især til at teste de forskellige sko, og forhåbentlig blive mere bevidst om den perfekte sko til mig selv. Og forhåbentlig kan min viden bruges af andre løbere.

Kan du fortælle lidt mere om dig selv som løber?
Jeg løber ca. hver anden dag – ikke efter et løbeprogram, jeg følger mit eget flow. Min mand løber med, når vi er heldige at have en barnepige til den mindste. Af og til er hun med på småture. Den længste tur indenfor de sidste måneder er 6 km. Jeg kan bedst lide at løbe ture i lige terræn i samme tempo. Mit favorit er landevej – men jeg kan også sagtens finde på at tage en tur i kuperet terræn i skoven. De bedste ture er, når jeg kommer over de 10 km – det giver en skøn følelse i kroppen. De løb jeg har været til er de diverse kvindeløb. I en travl hverdag løber jeg, når det lige passer ind i familielivet. Jeg er ok tilfreds, når jeg løber 5 km under 30 min. Jeg forsøger ikke som sådan at konkurrere for meget med mig selv, men at holde det på et ’lyst-niveau’.

Har du et mål, som du træner op til?
Jeg havde planer om halvmarathon – men planen er sænket pga. sygdom, og måske det også bliver i den nærmeste fremtid, men jeg tager det, som det kommer. Jeg vil ikke presse mig selv for meget – jeg vil hellere nyde det fysiske og psykiske boost, som løbet giver mig.

Så måske det bliver til noget – måske ikke :)