Nyt år, nye løbemål. Mange laver nytårsforsæt omkring sundhed og motion: I år vil jeg løbe et marathon, jeg vil løbe oftere, spise sundere, løbe stærkere. Mange vil desværre opgive deres nytårsforsæt igen. Ikke fordi vi er dovne, men fordi vi ikke går struktureret til det.

Drømmer du om at blive en bedre løber i det nye år? Tabe et par kilo? Skære ned på dit sukkerindtag? Eller noget helt fjerde. Et nyt år inspirerer de fleste til at sætte nye mål, drømme stort om, hvad der skal gøre det nye år til et helt fantastisk år – så har du formentlig også tænkt på et nytårsforsæt. Måske har du allerede lavet noget, slået ideen om nytårsforsæt hen igen eller slet ikke tænkt over det.

At lave nytårsforsæt har fået et lidt dårligt rygte. Det kan virke fjollet, at et nyt år skulle kunne ændre noget eller gøre os til en bedre løber. Hvorfor skulle natten mellem 31. december og 1. januar pludselig kunne skabe mirakler: gøre dig til triatlet, give dig en personlig rekord på dine 10 km eller gøre dig motiveret til at løbe de tre gange om ugen, som du havde planlagt hele året.

Det er ikke, fordi nytårsforsæt er en dårlig ide, at de har fået et dårligt ry, det er hovedsageligt, fordi de er blevet misforstået, planlagt dårligt og været urealistiske. Det er vigtigt at være motiveret for sine nytårsforsæt, og formår du at planlægge dem ordentligt, så de holder, er det virkelig noget, der kan ses på dine løberesultater. Det er ikke nok bare at drømme om at blive en bedre løber i det nye år, det kræver planlægning og hårdt arbejde.

Vigtigst for dine nytårsforsæt er at være realistisk. Alle er forskellige, og hvad der kan være let at overholde for dig, kan være svært for en anden og omvendt. Forvent ikke, at du har fået superkræfter, vær ærlig og realistisk overfor dig selv.

Vi har samlet en række tips til, hvordan du planlægger realistiske nytårsfortsæt der holder, og som kan gøre dig til en bedre løber i det nye år.

SÅDAN LAVER DU ET VELLYKKET NYTÅRSFORSÆT!

1. FIND PEN OG PAPIR FREM – LAV EN PLAN
Det er svært at nå sine mål, hvis man ikke har en plan at følge. Skriv dine mål ned et sted du ser dem, og skriv både ned hvad dit mål er, og hvordan du vil opnå det. Nytårsforsæt er en ændring i vores vaner og almindelige hverdag. Det kan virke som en rigtig god idé den 1. januar, men når hverdagen begynder, så vender vi tilbage til vores vaner fra året før og glemmer alt om vores nytårsforsæt. Planlæg og skriv dine nytårsforsæt ned, så du bliver mindet om dem i din hverdag.

2. LAV SMÅ MÅL OG SMÅ DEADLINES
Lav 1-2 små mål, der er realistiske, og som du ved, at du kan overholde. Hvis du allerede sætter en deadline for dine små mål den 1. februar, er det lettere at holde motivationen, da du har noget at arbejde hen imod og kan derfor hurtigere se en udvikling. Den 1. februar vurderer du, hvordan målene for januar er gået og tilpasser ud fra de to små mål for februar. Dette gør du så igen for marts osv. At lave to små realistiske mål gør det mere overskueligt, du oplever hurtigere succes, når du kan se, at du stadig holder målene den 1. februar. Løbende at opfylde målene hver måned, sikrer at du ikke går død i dine nytårsforsæt, glemmer dem, eller har sat for urealistiske mål fra start. Ved små delmål kan du også tilpasse målene efter dit liv, hvis du f.eks. ved, du får ekstra travlt en måned, er det urealistisk at løbe fem gange om ugen, men det er måske realistisk at løbe 1-2. Du kan vende en ny hobby eller træningsform til en vane ved at gentage dem i en måned, herefter har du nået dit mål og fået en ny sund vane.

3. SÆT ET STORT MÅL
Det store mål skal eller kan være det som alle dine små delmål leder henimod. Det er her, du skriver ned, at du i år skal gennemføre dit første marathon, løbe dine første 10 km eller udforske trailløb. Det store mål må godt ændres i løbet af året – det vigtigste er, at det er noget, du er motiveret for, og som dine små delmål kan gøre realistisk. Hvis du f.eks. bliver skadet eller finder ud af, at trailløb slet ikke er dig, så sørg for at lave et nyt nytårsforsæt. På den måde bliver det ikke et nederlag eller spildt nytårsforsæt, men en revurderet plan.

4. FORTÆL OM DET – OG INVITER ANDRE MED TIL DIT NYTÅRSFORSÆT
Fortæl vidt og bredt om dine mål. Det er altid dejligt at blive støttet i noget af sine nærmeste, og ved at sige dem højt bliver målene mere forpligtende, og dine venner og familie vil automatisk motivere dig ved at spørge ind og vise interesse. Du kan også lave et fælles nytårsforsæt med dine venner, på den måde kan I motivere hinanden og hjælpe hinanden med at opnå det store mål. Dette kan være at melde jer til et bestemt løb sammen, der passer til jeres niveau, eller hvis I er på forskelligt løbeniveau, så deltag i forskellige løb, men sæt jer ind i hinandens træning og planlæg sammen, hvordan I skal holde jeres nytårsforsæt.

Vil du have inspiration og blive bedre til løb? Bliv medlem af løberne.dk eller få LøbeMagasinet tilsendt med posten!