Et nyt dansk løbemærke ser dagens lys, når Final Gravity lander den 24. januar – og det med ambitioner om at sætte sin egen dagsorden i løbeverdenen.

Løb, fashion og bajere. Det er opskriften bag det splinternye løbetøjsmærke Final Gravity, der er blevet til i samarbejde mellem bryggeriet Mikkeller og designbureauet Femmes Régionales.

Bag idéen står Mikkellers ejer Mikkel Borg Bjergsø, der for godt fire år siden måtte sande, at han havde fået et par kilo for meget på sidebenene. Tiden som ungdomseliteløber lå pludselig langt tilbage, men det gjorde evnen til at sætte i sprint ikke. Sammen med vennen Søren Runge lagde han en plan. De ville starte et fællesskab op, der kunne motivere dem begge til at blive ved med at løbe. Det blev til Mikkeller Running Club (MRC) – en løbeklub, der skulle kombinere øl og løb.

“Jeg var bare aldrig helt tilfreds med det tøj, vi fik og brugte. Vi ville gerne have noget mere unikt, der passede til os, og som skilte os og vores løbere ud fra mængden”

ALDRIG HELT TILFREDS
I dag leder Søren Runge de to løbeklubber Mikkeller Running Club (MRC) med 220 chapters på verdensplan og Hechmann Mikkeller Racing Club (HMRC), som er blevet en vigtig del af Mikkellers profil. Med succesen steg interessen fra de store sportsbrands også, ligesom løbetøj og merchandise blev en vigtig faktor for etableringen af løbeklubbens profil. “Jeg var bare aldrig helt tilfreds med det tøj, vi fik og brugte. Vi ville gerne have noget mere unikt, der passede til os, og som skilte os og vores løbere ud fra mængden” fortæller Mikkel Borg Bjergsø der rundt regnet tilbringer halvdelen af sin dag i løbetøj på kontoret og derfor også ønskede sig noget sportstøj, der var så fedt, at man også ville gå rundt i det, når man ikke løb. Han overtalte designbureauet Femmes Régionales til at hoppe med på sin ide og blive partner på tøjmærket. “De kan noget unikt inden for design og har en humoristisk og skæv tilgang til tingene, som går godt i spænd med os”, siger Mikkel Borg Bjergsø.

“Mikkellers løbefællesskab og Mikkeller som brand er på én gang en fuckfinger til det etablerede og samtidig enormt inkluderende. Det skal Final Gravity signalere.”

 


MED MAVEN OG HJERTET
Femmes Régionales indrettede Mikkellers allerførste bar i Viktoriagade i 2010 og har siden trænet samarbejdsmusklen med ølfirmaet. Designerne tog sig en lille tænkepause, men måtte se sig overbevist af den “sære” ide. “Mikkel tager beslutninger med maven og hjertet, og det kan vi ret godt lide”, siger Caroline Hansen, kreativ direktør i Femmes Régionales, og uddyber: “Mikkellers løbefællesskab og Mikkeller som brand er på én gang en fuckfinger til det etablerede og samtidig enormt inkluderende. Det skal Final Gravity signalere. I vores del af branchen, designer man ofte ikke tøj til de mennesker, der rent faktisk skal gå med det, men snarere ud fra en ide om en persona, som alle er blevet enige om, er den fedeste. Vi vil gerne have, at folk får en god oplevelse med vores kollektioner – fordi de føler, at de ser skarpe ud – og ikke nødvendigvis, fordi de lige er trådt ud af en fitness video eller har den rette figur til Instagram”.

 

OM FINAL GRAVITY
Navnet Final Gravity er hentet fra ølbrygningens terminologi og er: ”The measured specific gravity once fermentation has completed”. Formlen fra Newton’s theory of gravitation er anvendt i designet som grafisk detalje, og alle styles i Final Gravity’s kollektion er navngivet efter det periodiske system eller verdenskendte videnskabsfolk. Den første kollektion ’The Bluest Shade of Black’ er en løbers garderobe kogt ned til de mest essentielle behov. Kollektionen består af i alt 17 styles hvoraf fem er unisex.
Web: final-gravity.com
Instagram: Finalgravityofficial
MIKKELLERS LØBEKLUBBER MRC (Mikkeller Running Club)

  • Grundlagt i 2014
  • Er for alle
  • Har 220 afdelinger verden over
  • Har omkring 20.000 løbere
  • Afholder fællestræning ugentligt i det lokale ’klubhus’ – den lokale Mikkeller Bar – eller samarbejdsbar.
  • Web: mikkellerrunningclub.dk
  • Instagram: mikkellerrunningclub

HMRC (Hechmann Mikkeller Racing Club)

  • Grundlagt i 2017
  • Er Mikkellers eliteklub for løbetalenter
  • Træningen er baseret på løbetræner Claus Hechmanns principper
  • Har vundet tre danske holdmesterskaber i 2018.
  • Web: hmrcracing.dk
  • Instagram: hmrcracing