For 20 år siden startede Per Søndergaard og Claus Stallknecht hver sin butik i form af Løberen og Marathon Sport. De havde begge to en drøm. De drømte om at leve af deres passion og dele deres viden med andre. Ikke fordi de hver især havde set lysets sti til rigdom. Hvad der dengang i bedste fald syntes som en god idé i en vag sløret forestilling om, at deres passion for løb havde så meget iboende substans, at det kunne understøtte en forretning, fremstod på ingen måde tydeligt i kortene.

Ikke desto mindre fulgte de begge deres hjerte og lagde således grundstenen til to af Danmarks mest spændende og succesfulde løbeforretninger. Senere er der kommet mange flere spændende specialbutikker over det danske land, de fleste skabt med hjerteblod. Ja i dag er det svært som dansk løber at forestille sig en løbeverden uden rækken af specialbutikker. Fælles for butikkerne er, at de alle er drevet af en dyb passion for løb. En passion for løb, det rette udstyr og for at være samlingspunkt i løbernes hverdag.

Hermed ikke sagt, at de danske løbebutikker skal prøve at være ens. Tværtimod. Hver butik har sin egen filosofi, og på trods af, at det er løb, der er samlingspunktet i en løbespecialbutik, så er disse lige så forskellige af sind og tilgang, som der er løbere. Som sådan handler den lokale løbebutik i høj grad om den rette kemi og tillid. Mangler disse faktorer, er det bare at komme ud af biksen og søge hen i en anden butik, hvor netop du rammes i hjertekuglen på dit løb. Den gode købsoplevelse og vejledning er derude, så snyd ikke dig selv for den. Dit løb fortjener det.

Og der sker en masse nye ting i de danske løbespecialbutikker, som er i skarp udvikling. Både med hensyn til de teknologiske hjælpemidler til at vejlede kunderne i form af nye metoder til løbestilsanalyser, men også i form af nye butikker. En udvikling, som vi naturligvis følger her på magasinet.

Løb er også om noget i udvikling, og i dette nummer vover vi at spå om, hvilke trends som vi står på randen af her i 2016. Nogle tendenser er her allerede, andre lader vente på sig – men alle er tendenser, som vi spår til at slå igennem i den nærmeste fremtid. På redaktionen glæder vi os eksempelvis meget til at se danske Leikr præsentere deres Suru Bands-projekt, som endnu engang viser, at vi danskere har fingrene på pulsen. Om de slår igennem med produkterne, ja det må tiden vise, men at de er på forkant, det er tydeligt. Se det og de mange andre trends i magasinet, og husk at du altid er velkommen til at skrive tips til os om nye løbeprojekter, som du kender til og måske endda selv har i støbeskeen.

Fremtiden er nu – og den foregår i løb!