Kan man forestille sig en fremtid, hvor løbebånd er allemandseje – måske ligefrem et elsket folkeeje?

Nej, ville de fleste motionsløbere nok umiddelbart sige, for selvom der er mange løbere, som fra tid til anden tager en tur på båndet, er det nok kun de mest entusiastiske løbere som i dag ville vælge en tur på løbebåndet over en tur på vejen. At løbe på løbebåndet er for de fleste løbere mest et kvalitativt tilvalg på steder, hvor man af en eller anden grund ikke kan komme fysisk ud – og det er uanset om turen på båndet foregår i træningscentret, i arbejdspladsens motionsrum, på hotellet, ferien m.m.

Det holdning vil amerikanske Peleton dog gerne udfordre. Kultfirmaet fra USA har ellers til dato kun huseret i cykelverdenen, hvor den har gjort indendørscykler til folkeeje i den kreative klasse. Og det i et omfang, at firmaet nu har over 500.000 brugere, som månedligt abonnerer på Peletons cykeltræning, der som sådan fuldstændigt har vendt op og ned på en cykelindustriverden, hvor “hometrainers” ellers tidligere var forbeholdt den lille gruppe af dedikerede cykelryttere, som ville have den ekstra fordel, når vejret ikke tillod at komme ud.

Men Peleton troede på, at folk ville det anderledes. De gik efter travle folk i de store byer, familiefædre og -mødre, kreative folk, som gerne ville betale for at cykeltræne, hvor man både kan træne selv, med sine venner eller i åbne grupper, hvor der køres på åbne ruter. Ja, som ville betale for at have adgang til en af de 5000 træninger gennem firmaets abonnements service. I dag er der ingen i cykelverdenen, som griner af Peleton.

Når Peleton på verdens største elektronikmesse – CES – for nyligt præsenterede deres nye produkt, et løbebånd, vakte det naturligvis stor opmærksomhed. For kan Peleton også ryste løbeverdenen? Som sådan forny den måde folk har det med løbebåndet? Vi har set på produktet, som rammer gaden slut 2018.

Første ting, som slår en, når man kigger på Peleton løbebånd, er prisen. Hele 3995 dollars koster Peloton Tread, som de starter med at levere fra slut 2018. For de penge får du så et state of art løbebånd med en 32 tommer HD touchscreen skærm, som forbinder dig til den verden af løbetræninger, løbetekniske som fysiske grundtræninger samt et virtual mødested, hvor du kan løbe med og mod andre løbere. En pakke som rejser spørgsmålet; er det egentligt et løbebånd, eller er det et fitnesscenter, som man investere i? Vores fornemmelse er, at Peleton vil sige, at man køber det sidste, eller i alle tilfælde en kombination af de to. Om løberne vil tage produktet og servicen til sig, ja, det må vi vente at se.

Artiklen er fra LøbeMagasinet #105. Bestil abonnement på LøbeMagasinet her.