fbpx

Hvis du ikke allerede har styr på dit udstyr til marathonløb, så er det på tide at få det, for et vigtigt mantra er, at man aldrig skal afprøve noget nyt under selve løbet.

8758232044_926ef0cab2_o ResizedDet kan virke fristende at investere i et par nye sko lige op til den store begivenhed, hvor der skal løbes 21 eller 42,195 kilometer rundt. Du kan da også sagtens købe et par nye sko eller andet nyt udstyr, du skal bare ikke bruge det dagens marathon. Her gælder det om at holde fast i de ting, man ved virker. Det vil sige løb i nogle sko og noget tøj, som du har prøvet at træne i, og som du ved fungerer for dig.

Løb i det tøj du har afprøvet på dine træningsture, så er der mindre risiko for, at det begynder at gnave. Er du alligevel fristet af det nye smarte sæt, så vask det som minimum, for ellers er det ikke optimalt svedtransporterende, siger Malene Munkholm fra Marathonsport til Copenhagen Marathons egen hjemmeside.

Husk vaseline
Et andet godt råd er, at tøjer skal være svedtranporterende, og du skal under alle omstændigheder holde dig fra bomuldstøj. Selv om du vælger dit kendte svedtransporterende træningstøj, så er der dog ingen garanti for, at det ikke pludselig gnaver og giver smertefulde slidsår, så derfor skal du under alle omstændigheder huske vaseline på de mest udsatte steder på kroppen, som skridtet, inderlåret, armnulerne og brystvorterne, hvor det også kan være en rigtig god ide at anvende lidt plaster.

Hold dig til rutinerne
Det er ikke kun i forhold til tøjet og skoene, det er vigtigt, at du holder dig til det, du kender. Det gælder faktisk i alle dine rutiner i dagene op til løbet. Især på selve dagen er det vigtigt, at du ikke indtager morgenmad, som du ikke tidligere har prøvet at løbe langt på. Så hold fast i dine rutiner, og gem eksperimenterne til efter løbet, det vil i hvert fald øge dine chancer for at få en rigtig god løbeoplevelse.