fbpx

Selv de mest habile løbere kan stoppes eller plages af vabler, runner’s toes og gnavsår under et halvmarathon. Skader som disse opstår let, hvis ikke man er opmærksom på at pleje og forberede fødderne inden et løb. Få her et par råd til at give fødderne den korrekte behandling op til et større løb.

Hård hud
Normalt har man en blød og jævn hud. Udsættes huden pludseligt for et stort tryk eller for meget friktion, reagerer huden ved at producere et ekstra tykt lag hud på det udsatte hudområde. Hård hud er altså kroppens normale reaktion på unormale tryk- eller friktionspåvirkninger, og hård hud fungerer således som ekstra beskyttelse mod overbelastningen.

Hvis dine fødder er tørre af natur, kan du fugte dem dagligt med fugtighedscreme beregnet til fødderne

Når du har trænet op til et havlmarathon, har kroppen næsten med garanti allerede dannet dette beskyttende lag hårde hud på dine fødder. Den første ting, du skal gøre, er derfor at kontrollere, at det hårde hudlag på fødderne ikke er for tykt. Er det det, kan det nemlig medføre en lokal overophedning af huden på grund af friktion, og du kan få vabler.

I sport skyldes vabler næsten altid friktion, og hvis friktionen sker i et fugtigt og varmt miljø som f.eks. i en varm løbesko, så sker det hurtigere, og det giver normalt også de største vabler. Har du et meget tykt lag hård hud visse steder på foden, kan det altså være en fordel at slibe lidt af laget af.

Men husk, at den hårde hud beskytter din fod, og du må derfor aldrig fjerne laget helt: Du vil fortryde det mange gange i løbet af de 42 kilometer, hvis du fjerner det beskyttende hudlag, da det vil føles som at løbe barfodet på sandpapir!

Negle
Neglene må ikke være for lange, da det øger risikoen for, at foden støder på indersiden af skoen. Under et halvmarathonløb tager du mere end 15.000 skridt og de mange gentagelser med tryk mod neglene er den primære årsag til de blå negle (runner’s toe).

Tåneglen støder simpelthen mod den indvendige side af skoen så tilpas mange gange, at der til sidst opstår en blødning under neglen. Hvis blødningen under neglen er lille og kun ses på den yderste tredjedel af neglen, er der gode chancer for, at neglen efter nogen tid bliver normal igen.

Er blødningen for stor, bliver hele neglen blå, og efter et par uger vil den løsne sig og falde af. Sørg derfor for at klippe dine negle tilpas korte, og husk altid at vælge en korrekt løbesko – er den for lille, vil problemet næsten med garanti opstå uanset hvad, da dine fødder vokser og glider frem i skoen under løb.

Neglene må dog heller ikke være for korte. Er de det, vil huden under neglen blottes og hudlaget vil være uden beskyttelse – huden irriteres og skades let, og det kan naturligvis give smerter.

For at imødekomme ovennævnte problemer, er den bedste løsning at konsultere en fodterapeut. Fodterapeuten vil behandle negle og hård hud og kan vejlede dig i optimal fodpleje. Konsulter helst fodterapeuten tre til to uger før dit løb.

3 uger før løbet
Efter den indledende konsultation, hvor negle og hud er blevet behandlet for eventuelle problemer, skal huden på fødderne forberedes til løbet. Det tager tre uger at forny hudcellerne, og det er denne proces, vi skal arbejde med at styrke.

Første trin er at ”garve” huden, så den kan modstå slid uden at svækkes og tage skade. Ved at garve huden minimerer du f.eks. risikoen for vabler, idet huden vil være mere modstandsdygtig overfor friktion og dermed udviklingen af vabler og gnavsår. Det mest anvendte produkt til garvning af huden i forbindelse med sport er citronsaft.

Du tager en halv citron, og presser den mod fodsålerne, fra tæer til hæl og i svangen. Når nu du er i gang, kan du også påføre oversiden af foden lidt saft. Gentag denne behandling én gang om dagen hver dag op til løbet. Opbevar citronen i køleskabet og brug den indtil der ikke er mere saft tilbage (reserver den kun til det!).

Hvis dine fødder er tørre af natur, kan du fugte dem dagligt med fugtighedscreme beregnet til fødderne. Denne behandling er ikke i strid med behandlingen med citronsaft, så du kan sagtens gøre begge dele.

En uge før løbet
Nu bevæger vi os op i et højere gear for beskyttelse af huden. På dette niveau kan du med fordel påføre huden tinktur af benzin, som er en form for lak. Dette farmaceutiske præparat er tilgængeligt på ethvert apotek. Påfør lakken på huden efter behandlingen med citronsaft. Du kan påføre lakken på fødderne hver dag frem til morgenen inden løbet.

På løbsdagen
Lige efter morgenmaden kommer du lakken på fødderne. I timerne lige før løbet er det en god idé at anvende en friktionsfri creme – brug godt med creme og fordel det forsigtigt og jævnt over hele foden. Jo flere kilometer du skal løbe, jo større mængde creme er der behov for til at beskytte og fugte huden undervejs, og dermed beskytte huden mod friktion, som giver vabler og smerter.


Om Jean-Charles Franoux
 – Statsautoriseret fodterapeut
Jean Charles har klinik i København, hvor han indgår i et stærkt tværfagligt team af behandlere. Jean Charles er specialist i fremstillingen af ortopædisk tilpassede indlægssåler og arbejder tæt sammen med sportsfolk i forbindelse med optimering af idrætspræstationer, og ved behandling af smerter i fødder, knæ og ryg. Se mere på www.fodspecialist.com