fbpx

Kan det at smile forbedre dit løb? Undersøgelse svarer ja til dette, men hvordan kan det lade sig gøre? At løbe består både af en fysisk og psykisk udøvelse, idet kroppen skal arbejde for at flytte kroppen, men også din mentale tilstand spiller en rolle, når du tager løbeskoene på. Det er den mentale tilstand, som f.eks. opfattelsen af vores indsat, eller hvor hårdt vi føler, vi arbejder under en indsats, der kan påvirke oplevelsen af vores løbetur.

En undersøgelse viser, at bare det at ændre ens ansigtsudtryk kan give en positiv effekt på vores udholdenhed og præstation. Det lyder måske skørt, men flere topatleter har taget smilet til sig, herunder marathonløberen Eliud Kipchoge, for at slappe af og bedre at kunne klare sig i løbet. Så måske er der noget om det, når eliten har taget det strategiske smil til sig?

Forskningen bag
Der er ingen før, som har forsket i, hvordan ansigtsudtrykket kan være med til at påvirke ens opfattelse under løb, men det har en gruppe forskere nu gjort. De mener, at et smil kan øge effektiviteten, når du løber.

Undersøgelsen bestod af 24 eliteløbere, der fik til opgave af løbe fire runder á seks minutter på et løbebånd. Mellem hver runde var der to minutters hvile, før næste runde gik i gang. Under hvert løb havde deltagerne forskellige ansigtsudtryk: Enten så smilede de – et ’ægte’ smil, eller hvor de imiterede det smil, de havde under intens løbetræning – bevidst slappede af i deres hænder og overkrop eller havde deres normale opmærksomhed under løb.

Hver deltager havde også en vejrtrækmaske, der tillod forskerne at måle, hvor meget ilt de brugte under løbet. Ved at måle ilten kunne de finde ud af, hvor meget energi løberen havde brugt. Efter hvert løb anmodede de deltagerne om at rapportere om en række perceptuelle svar, herunder deres opfattede indsats i de foregående seks minutter.

Smil, det forbedre dit løb
Forskernes primære finding var, at deltagerne var mest økonomiske (de brugte mindre energi), mens de smilede. Det interessante var især, at deltagerne var 2,8% mere økonomiske, når de smilede, end når de imiterede deres ansigtudtryk under en intens løbetur, og 2,2% mere økonomiske sammenlignet med deres normale tankesituation. Disse tal ville være nok til at forvente en meningsfuld forbedring i præstationer under konkurrencer.  Deltagerne rapporterede også en højere opfattet indsats, når de blev imiterede deres ansigt, end når de smilende, eller når de forsøgte at slappe af i deres hænder og overkrop.

Samlet set tyder disse resultater på, at smil kan være en fordelagtig strategi for at forbedre ens løbeøkonomi, og at reducere opfattelsen af ​​indsats sammenlignet med at imitere ansigtsudtrykket. I modsætning hertil reflekterer imitationen ikke kun indsatsen under fysisk aktivitet, men kan faktisk øge vores opfattelse af indsats.  Men hvorfor påvirker ansigtsudtrykket netop løbernes økonomi og opfattet indsats?  Forskerne bag mener, at resultaterne er understøttet af ideen om, at et ansigtsudtryk kan påvirke oplevelsen af ens følelser. Derudover mener de også, at afslapningsstrategier kan forbedre løbeøkonomi. Så et smil kan øge afslapningen blandt løbere, mens imitationen kan øge spændingen.

Så hvordan kan du bruge denne forskning til at forbedre din egen løbeevne? Det, du kan tage med dig, er at et smil kan være en nyttig strategi til at forbedre din løbeøkonomi og få dig til at føle dig mere afslappet under løb. Så lad vær med at se for anspændt ud, når du løber, og fokuser i stedet på dit positive ansigtsudtryk – og hvis du ikke ved, hvordan du skal få smilet frem, så tænk på gode minder eller hils på andre løber.