Fem danske løbeproducenter – Made in Denmark

For abonnenter

Fem danske løbeproducenter taler ud.

2012 så ud til at blive rekordernes år i løbeverdenen. Aldrig har flere mennesker snøret løbeskoene, og aldrig har der været flere løbeprodukter på hylderne at vælge imellem.

Alverdens store megabrands buldrer derudad, men lige under overfladen blomstrer en lang række mindre løbebrands, som hver især har fundet deres niche, og som søger at dyrke deres plads til perfektion.

En del af disse upcoming brands er danske, og flere af dem har store ambitioner. De vil både være med helt i front på innovativt udstyr og sælge deres produkter over den ganske klode.

LøbeMagasinet har taget temperaturen på fem danske løbebrands, som ikke bare drømmer om at erobre verden. De er også kommet godt ud af starthullerne. Hør hvad de tænker om nye trends og nyt løbegear for 2012.

 

Nu også med løbesko

 

 

Newlines sortiment har været at finde på hylderne i danske løbebutikker siden starten af dette årtusind. I 2012 udvider de med løbesko. CEO, Per Thomsen, fortæller her hvorfor.

Newline har for første gang nogensinde en løbesko på trapperne. Vi er spændte. Fortæl!
?Newline fik kontakt til et nyere brand i USA, som har udviklet og patenteret en teknologi, der gør det muligt at tilpasse skoen 100 % til den enkelte løbers fødder. Man ved fra undersøgelser, at højre fod er forskellig fra venstre hos 60-70% af alle løbere. Den her teknologi tager højde for dette og er gennemprøvet på det amerikanske marked i fem år. Newline har rettighederne til teknologien på blandt andet det europæiske marked og har netop lanceret den første skoserie med seks modeller, der dækker fra neutral til svær pronation og samtidig mulighed for at vælge 12 eller 4 mm hæl-til-tå drop. Skoene kommer på markedet i butikkerne i marts 2012.

Hvad ser I som de vigtigste tendenser i forhold til løbegear?
?Det er vanskeligt at pege på generelle trends. Der er mange forskellige løbetyper, som har fokus på forskellige ting, når de vælger deres løbetøj. Trendene bliver derfor mere rettet mod specifikke målgrupper ? som eksempelvis kompression til triatleter eller visio-tøj, der giver synlighed i trafikken for almindelige løbere osv. Generelt er der stor interesse for gode funktionelle produkter, der kan give en god løbeoplevelse.

På hvilke områder ser I det største potentiale indenfor nyt gear?
?Langt de fleste løbere er rigeligt dækket ind med løbeprodukter, der beskytter mod vind, vand, kulde og samtidigt giver åndbarhed i varme perioder. Her går udviklingen mod at gøre produkterne endnu bedre til det, de allerede gør ? lettere, blødere, mere vandtætte, men samtidig mere åndbare osv. Vi kigger også på udviklingen indenfor funktionelle garner, der kan overføre vitaminer, reflektere kroppens infrarøde stråler og dermed øge restitutionen eller beskytte mod UV-stråler.

? Man ved fra undersøgelser, at højre fod er forskellig fra venstre hos 60-70% af alle løbere.?

En anden vej er at bruge naturfibre eller genbrugsprodukter ? som f.eks. plastikflasker som en del af den grønne bølge.

Hvordan ser I jeres målgruppe?
?Newline udvikler produktlinjer, der er rettet mod groft sagt to grupper: Løberen, der løber 1-2 gange om ugen i primært forår-/sommerperioden og løberen, der løber dagligt året rundt. Der er defineret en række undermålgrupper i det spænd, som Newline henvender sig til, og der udvikles produkter specifikt til hver målgruppe, som stiller forskellige krav til design, funktionalitet og pris.

NEWLINE
Grundlagt: 1981
Hovedkontor: Aalborg
Kollektioner: Mænd, kvinder, børn, sport, MTB, cykling og løb
Eksport: Europa
www.newlinesport.com 
 

Klar med minimalist- og trailsko 

 

 

I 2009 begyndte den danske skogigant med også at producere løbesko. Biomskoen har siden vundet indpas i løbeverdenen, og nu er Ecco på banen med to nye løbesko. Vi har taget en snak med Alexander Nicolai, produktansvarlig hos Ecco, om udfordringerne ved at gå ind på markedet for løbesko.

I lancerede Ecco Biom-løbeskoen for få år siden. Hvad er status på jeres serie i 2012?
?Vi er nu klar med sko til alle former for sportsaktiviteter, der hver især inkorporerer kernetanken bag Biom-systemet: Lav profilsål, der er anatomisk udformet for at støtte naturlig bevægelse og give fod og underben fleksibilitet. I år tilføjer vi Biom Lite og Biom Trail, som er henholdsvis en minimalistsko og en trailsko, til vores sortiment.

Hvad er jeres største udfordring?
?Der er stor konkurrence, og udfordringen var først at komme ind på markedet ved at tilbyde noget specielt. Da vi lancerede Biom i 2009, var natural running og biomekanisk konstruerede løbesko i førersædet. Vores budskab var less is more. På det tidspunkt var vi et nyt løbeprodukt med nyt koncept, som krævede en masse overbevisning. I 2010 tog minimalist-bølgen fart, og det hjalp os en del, fordi forståelsen for

? Hypen omkring barfodsløb vil stilne lidt af.?

vores vision var større.

Ilancerer snart de nye løbesko Biom Lite og Biom Trail. Kan du sige noget mere om dem?
?Biom Lite er det mest minimalistiske Biomprodukt, tæt på en barfodsoplevelse, men med lidt bedre komfort. Biom Trail er den mest hårdføre sko i vores serie, skabt til ujævnt terræn.

Hvordan ser fremtiden ud for Ecco og løbesko?
?Vores filosofi er at tilbyde sko, som optimerer kroppens evne til at løbe, gå, træne og styrke musklerne. Vi vil lave sko til forskellige løbere med forskellige behov.

Hvilke tendenser ser I som de mest væsentlige indenfor løbegear?
?Segmentet mellem barfodsløb og traditionelle sko. Det er det hurtigst voksende segment i den nye sæson. Vi tror, at hypen omkring barfodsløb vil stilne lidt af, og at de fleste folk vil søge efter en løsning mellem barfod og affjedring. I dette segment har vi placeret vores biom-sortiment.

Hvem er jeres målgruppe?
?Vores målgruppe er løbere, som kigger efter nye innovative produkter og alternative løsninger, og som forstår, at kroppen er lavet til at løbe og kun behøver lidt hjælp for at kompensere for f.eks. asfalt eller en mellemgod fysisk form. Så altså nysgerrige løbere og teknologiinteresserede forbrugere som for eksempel triatleter.

ECCO
Grundlagt: 1963.
Hovedkontor: Bredebro
Kollektioner: Kvinder, mænd, børn, sport, løb, træning, adventure og golf
Eksport: Globalt, undtaget Afrika og Sydamerika
www.ecco.com/biom 

Nicheproducenten

 

 

GripGrab er en forholdsvis ny virksomhed, som er specialiseret i løbeudstyr i form af løbehandsker og -huer. Produktansvarlig, Kristian Krøyer, fortæller her om GribGrabs arbejde med at udvikle smartphone-venlige handsker med mere.

Hvad er jeres topprodukter i 2012?
?Det er svært at fremhæve et eller flere produkter som topprodukter indenfor løbesegmentet. Ethvert produkt i løbeserien har sit unikke brugsområde. Men vores linie af løbehandsker er vi særligt stolte over. Her har vi lyttet til input fra brugerne og på den måde skabt flere forskellige handsker, som dækker behovet ved langt de fleste temperatur- og vejrforhold.

Hvad ser I som de vigtigste tendenser i forhold til løbegear?
?For handskernes vedkommende er det først og fremmest tilpasning til den stigende brug af touchscreens på løbeure og smartphones. Her holder vi fast i vores EasyTouch-funktion, som er blevet fantastisk godt modtaget af vores brugere. Vi kunne sagtens lave en handske med konduktivt materiale i fingerspidserne (så man kan aktivere sin touchscreen gennem handsken), men indtil videre synes vi, at vores EasyTouchløsninger fungerer bedre i praksis. Det har vi også fået anmeldernes ord for i produkttests.

? Vi samarbejder med udøvere på alle niveauer og lytter til deres feedback. Derfor bliver produkterne i sidste ende, som brugerne vil have dem.?

Hvor er jeres sortiment på vej hen?
?Vi har efterhånden opnået en placering som danskernes foretrukne mærke indenfor handsker og tilbehør til cykling. Den position vil vi arbejde benhårdt for at opnå indenfor løbekategorien. Vi samarbejder med udøvere på alle niveauer og lytter til deres feedback. Derfor bliver produkterne i sidste ende, som brugerne vil have dem.

Hvordan har danske løberes interesse for løbehandsker og -huer udviklet sig i løbet af de sidste år?
?Hvis jeg skal pege på én væsentlig ting, er det en stigende interesse for produkter, som er designet specifikt til løb. Tidligere var det ikke ualmindeligt at se folk komme løbende med deres handsker i hånden. Det gik op for mig, at det var fordi, de løb med skihandsker eller hverdagshandsker i skind, som sædvanligvis er alt for varme og uegnede til løb. Det gav os i første omgang inspiration til at designe to løbehandsker: en allroundmodel til en gennemsnitlig efterårsdag samt en vindtæt model til dage med minusgrader. Senere har vi tilføjet en ultratynd model til de knap så kolde dage.

Overvejer I at udvide jeres sortiment med andre produkttyper end huer og handsker?
?Det kan godt tænkes, men i 2012 holder vi fast ved at levere de bedste løbehandsker og løbehuer til de danske løbere.

GRIPGRAB
Grundlagt: 2000
Hovedkontor: Herlev
Kollektioner: Cykling, løb, fitness, ski og urban adventure. Sidstnævnte kategori dækker over et smalt produktprogram til cykelpendleren
Eksport: Europa, Grønland, Israel og Sydafrika
www.gripgrab.dk

Til kvinderne

 

 

PureLime er et rent kvindemærke, der specialiserer sig i at udvikle gear til de stadig flere aktive og kvalitetsbevidste kvinder, som efterspørger sportstøj. Produktansvarlig, Dan Holmgren, fortæller her blandt andet om, hvordan kvinder rangordner design over for funktion.

Hvordan mærker I udviklingen indenfor løbetøj til kvinder?
?Vi ser en meget positiv udvikling af salget. Det er svært at sige hvorfor, men én ting, som vi kan se, er, at der kommer flere og flere kvindeløb ? samt at kvinderne også har fået øjnene op for teknik og funktion i tøjet og ikke kun design.

Hvor meget betyder stil og design kontra brugervenlighed og funktion for jer som producenter?
?Ingen af delene kan undværes i kvindelø- betøj. Vi er et firma, som kun henvender sig til kvinder, og vores analyser sker på baggrund af input fra både vores forhandlere, og ikke mindst vores forbrugerpanel. Det har i mange år været vigtigt med et feminint design og farver. Men de sidste fem år er fit, teknik og funktion også blevet vigtige elementer. Hvis vi skulle rangordne efter vigtighed, ser det således ud: fit, farver, design og teknik/funktion.

? Vi tror på at løb bliver et endnu større fokusområde de kommende år.?

Hvilket stykke løbegear er efter jeres mening vigtigst for kvinder?
?Ingen tvivl om at det er sports-bh?en, hvilket også er bevist rent videnskabeligt.

Hvor mange forskellige produkter har I i jeres 2012 løbekollektion?
?Omkring 25-30 dele.

Hvad er jeres fokus for løbegear i 2012?
?Vores fokus er på fitness, og her er løb en meget stor del af træningen ? både i fitnessrummet og på landevejen. Vi tror på at løb bliver et endnu større fokusområde de kommende år.

Hvad ser I som de vigtigste tendenser i forhold til løbegear?
?Små tekniske finesser på tøjet som gør det nemmere at nå og betjene sine gadgets såsom musikafspiller og heart-monitor.

På hvilke områder ser I det største potentiale indenfor nyt kvindegear?
?Et bud kan være at inkorporere nogle af de tekniske hjælpemidler ? eksempelvis at tøjet kan måle ens kropstemperatur eller puls, så tendenserne går i retning af mere intelligent tøj.

Hvordan er danske kvinders købelyst her anno 2012?
?Vi tror på, at selvom der er krise, så er det stadig kvinden, som driver forbruget, og det, tror vi også, vil være gældende for 2012. Men det kræver, at vi som leverandører fornyer os og skaber nogle gode grunde til, at forbrugerne skal købe vores produkter.

PURELIME
Grundlagt: 1995
Hovedkontor: Aabenraa
Kollektioner: Fitness, løb, yoga, spinning osv.
Eksport: Europa, Canada, USA
www.purelime.com

Veteranen til alle størrelser

 

 

Som en af de ældre spillere på det danske marked for sportstøj fortrinsvist målrettet kvinder er Carite i 2012 klar med en ny løbekollektion. Direktør, Jeppe Skovhuus, giver et indblik i, hvordan de ser fremtiden for løbetøj.

Hvad er jeres fokus indenfor løbegear i 2012?
?Vores fokus er på kvalitet og funktionalitet i produkterne, men samtidig tænker vi også design og modetrends ind i løbetøjet. Vi udvikler og producerer vores produkter i Europa, og der lægges stor vægt på pasform og materialer.

Hvor placerer jeres løbegear og -tøj sig i forhold til jeres andre kollektioner?
?Vores løbekollektion er super vigtig. Vi produktudvikler løbende for at møde de behov, der er hos både motionisten og eliteløberen. Der er lige stort fokus på at forbedre og forny løbekollektionen som på resten af Carites produkter.

Hvad ser I som de vigtigste tendenser i forhold til løbegear?
?Den næste generation af sportsudøvere er unge, dedikerede og ambitiøse. De stiller sig kun tilfredse med det allerbedste og kræver multifunktionelle produkter, samtidig med at elegance blandet med et urbant og råt udtryk efterspørges. En af de største forandringer, vi ser hos den nye generation, er, at de ikke alene ønsker gode produkter, men nu også ønsker at være 100% med på moden. Det stiller større krav til vores designere.

?I fremtiden vil Carite satse stort på at blive blandt de førende leverandører til kvinder.?

På hvilke områder ser I det største potentiale indenfor nyt gear?
?Multifunktionelle produkter til omskiftelige forhold er et område, vi tror på. Jakker med flere funktioner, aftagelige ærmer, sportswool, der både isolerer og transporterer fugten. Vi har netop fået testet en Lamination-buks, der har en vind- og vandskyende membran foran på lår og knæ samt bag på læggen.

Hvor er jeres virksomhed på vej hen?
?I fremtiden vil Carite satse stort på at blive blandt de førende leverandører til kvinder. Vores passion for kvalitet er drivkraften bag Carite, og det gennemsyrer alle vores produkter. Vi vil ud til endnu flere forbrugere.

Hvordan ser I jeres målgruppe?
?Vores målgruppe er ret bred, da vi udbyder produkter til alle helt fra 2-årige gymnastikpiger til aktive mænd og kvinder i alle aldre. Vores målgruppe indenfor løb starter ved børn fra str. 116 (cirka 6 år) og går til voksenstyles i str. 50.

CARITE
Grundlagt: 1934
Hovedkontor: Herning
Kollektioner: Løb, fitness, casual, gymnastiktøj
Eksport: Europa og Grønland
www.carite.dk