fbpx

I sommertiden, på de dage hvor vejret tillader det, er det karakteristisk at se løbere i bar overkrop eller med en lille top. Der er dog én ting, der slår mig – brystbæltet og pulsuret har løberne ikke taget af.

Der er ikke det, som urene ikke kan i dag. De kan fortælle dig, hvornår du skal sove, hvornår du skal træne, hvornår du skal løbe stærkt, hvornår du skal løbe langsomt, om du har spist for meget, om du har du løbet i bakket terræn og så videre. En ting har jeg dog endnu ikke set, og det er, om jeg har drukket for lidt eller for meget væske, men det kommer nok snart.

Hvad kan og bør du bruge dit ur til? Spørger du mig, så vil jeg sige, at uret er godt til at fortælle dig, om det, du føler på din krop, er den reelle oplevelse.

Lyt til din krop
Lad mig give et eksempel. Du skal træne dit halvmarathon-tempo. Du kan vælge at følge din fornemmelse for, hvad der er det rigtige tempo, eller du kan vælge at sætte dit tempo ved hjælp af uret og få besked, når du løber for hurtigt eller for langsomt. Hvad er det bedste? Hvis du spørger mig, så ville jeg løbe min tur i det tempo, jeg fornemmede var det rigtige og efterfølgende holde min fornemmelse op mod dataene fra uret.

Du kan her efterchecke om dit løbetempo passede med det, du fornemmede under løbet. Ved at bruge uret på denne måde, og ikke lade uret bestemme dit tempo undervejs, oparbejder du en god fornemmelse for, hvad der er dit reelle halvmarathon-tempo.

Det udvikler din fornemmelse for tempo, så når du er i en konkurrencesituation, kan du selv regulere og korrigere, i forhold til hvad du fornemmer, og ikke hvad uret fortæller, at du skal fornemme. Du bliver ikke frustreret undervejs løbet, når du oplever, at tempoet er for lavt i forhold til planen eller omvendt. Næh, du lytter til kroppen og din egen fornemmelse af, hvad der er det mulige og rigtige tempo her og nu. Det er en kæmpe forskel i tilgangen til en konkurrencesituation.

Et andet eksempel er, at du er løberen, der gerne vil træne rigtigt. Du vil gerne have, at din træning er effektiv og specielt effektiv i forhold til den type træning, du har valgt som træning den pågældende dag. Fair nok. Uret er effektivt, hvor du bagefter kan se om puls, tempo osv. har ligget på det rigtige niveau, og dermed om træningen har været effektiv i forhold til målet med træningen.

Dage uden ur
MEN, hvad med de dage, hvor træningen ikke skal være effektiv, men restituerende og motiverende efter foranliggende dag(e), der har været hårde og effektive. På sådanne lette træningsdage er tempoet reelt ligegyldig – pulsen er, som den er. Du skal ud og lade op fysisk og mentalt, hvorfor lade sig stresse af et ur, både før og efter træningen. Fokuser på den velvære, der opstår, når du er ude at løbe, naturen omkring dig, få dig en god snak med de øvrige løbere. Lad ENDELIG uret blive hjemme. Har du brug for at notere dagens træning i din træningsdagbog eller lignende, kan du jo skrive “Skøn tur, nød selskabet med de andre løbere. Det bliver ikke sidste gang med en løbetur uden ur”.

Bliv ikke en slave af uret
Hvis du ikke forstår forskellen mellem at fokusere hårdt på træningseffekten i dit løb og det at opleve, at sjæl, krop og omgivelser flyder sammen i en total oplevelse, der gør, at du kommer tilbage efter løbeturen frisk og motiveret til en ny gang effektiv træning, så bliver du ALDRIG en god løber.

OM KARL-ÅGE SØLTOFT 

Løbecoach og tidligere eliteløber, som siden 1980´erne har været træner inden for mellemog langdistanceløb på alle niveauer, herunder landstræner i to perioder. Karl-Åge fungerer som underviser og foredragsholder med emner, der har fokus på løb og er personlig vejleder for en række af landets bedste løbere, herunder Jesper Faurschou, som var OL-deltager til marathon 2012 i London. Er uddannet i Idræt på Københavns Universitet.

Læs mere på marathoneksperten.dk.

Artiklen er fra LøbeMagasinet #101. Bestil abonnement på Løbemagasinet her.