Din løbetræning behøver ikke at gå i stå, fordi der sker en familieforøgelse. Henrik Poulsen har løbet en del med sin datter i en babyjogger og fundet stor interesse for den form for motion og relation, der opnås mellem, i dette tilfælde, far og datter. Læs hans bedste tips her.

Det er begrænset, hvad der er af tid og overskud til at få løbet de første seks måneder som nybagt mor eller far, men når dit barn er omkring seks måneder gammel og i stand til at sidde oprejst selv uden problemer i længere tid, så er I parate til at løbe med babyjogger. Er du i tvivl om, hvorvidt dit barn er klar til at komme med i babyjoggeren, så forhør dig hos lægen eller sundhedsplejersken.

Der er mange forskellige løbevogne på markedet, men det er vigtigt at vælge ud fra komforten og sikkerheden: Sidder dit barn trygt og sikkert i den, og føles den behagelig at gå/løbe med. Til de fleste vogne findes også regn- og myggebeslag, samt en varm kørepose, som beskytter dit barn mod kulde. Disse er værd at overveje, da det beskytter dit barn mod vind og vejr, og det kan være nemmere for barnet at sove.

Fordele ved at løbe med sit barn
At løbe med sit barn i en babyjogger er en perfekt måde at forbinde sin passion for løb og tid sammen med sit barn. Jeg begyndte at løbe med min datter, mens både min kone og jeg var på barsel, og det var en perfekt måde at give min kone lidt tid til sig selv. Det betød, at hun f.eks. fik tid til at nyde et langt bad og drikke en kop te, mens den stadig var varm. Samtidig kunne jeg nyde at være ude at løbe, da jeg nu ikke følte dårlig samvittighed over at være væk hjemmefra, og min kone fik et fortjent og tiltrængt pusterum, hvor hun kunne slappe af og tanke ny energi op.

Når du så er ude at løbe med dit barn, kan det klart anbefales at løbe forbi steder, hvor der findes dyr eller andre skønne naturområder. Her er det nemlig oplagt at holde en pause, hvor du og dit barn kan nyde naturen sammen. Det skaber nogle helt særlige øjeblikke og oplevelser, som I kan dele sammen. Disse små stunder på jeres løbeture er guld værd, da det giver jer noget sammen, som er jeres ‘tradition’.

Ved at have dit barn med på løbetur får både du og dit barn en masse frisk luft, og du kan være med til at give dit barn nogle gode oplevelser i naturen i en tidlig alder.

Ændret løbestil
Der er stor forskel på at løbe alene og løbe med en babyjogger. Lad mig starte med armene.

Arme: Når du løber alene, har du mulighed for at bruge armene aktivt og lade dem hjælpe dig med fremdriften. Når du løber med en babyjogger, vil der altid være mindst én hånd på styret, hvilket sætter større fokus på benene.

Ben: Netop benene er nok dem, der kan mærke den ændrede løbestil mest. Da armenes funktion mest af alt er at holde på styret, vil belastningen være forøget på benene og i særdeleshed læggen. Er du vant til at have en høj skridtfrekvens, vil du muligvis opleve, at denne bliver lavere, når du løber med dit barn.

Løber du i modvind eller op ad bakke med en babyjogger, vil der i endnu højere grad være pres på dine benmuskler.

Se dette som ekstra bentræning i stedet for at undgå bakkerne, for når du så løber alene, vil bakkerne pludselig ikke føles så hårde efter et par ture med babyjoggeren. Den ændrede løbestil kræver tilvænning, så start langsomt op. Start ud med korte rolige ture, hvor du finder den løbestil, der passer bedst til dig, og du bliver fortrolig med at styre babyjoggeren. Find gerne rolige områder med gode brede stier, så du nemmere kan holde fokus på løbet og ikke på at skulle manøvrere rundt i trafikken.

Den bedste teknik?
Det er svært at sige, om der findes en decideret optimal måde at løbe med babyjogger på. Det vigtigste er, at stilen virker for dig og dit barn. Overvej dog følgende, når du løber:

  • Hold så afslappet som muligt på styret
  • Løber du med én hånd på styret, så husk at skifte hånd undervejs
  • Løb så oprejst som muligt
  • Prøv så vidt det er muligt at fastholde din normale kadence

Dit barn bestemmer over træningen
Du får en ny træner, når du vælger at løbe med dit barn – nemlig dit barn. Derfor er det som tidligere nævnt en rigtig god ide at starte meget stille op. I starten vil du, måske, opleve at dit barn efter kort tid bliver utilfreds og ikke gider sidde i babyjoggeren mere. Derfor vil jeg anbefale dig, at du holder dig i nærheden af hjemmet på de første løbeture.

Så lad vær med at planlægge de vilde træningspas i starten, men lad dit barn bestemme længde og tempo. Brokker dit barn sig ikke over, at du skruer lidt op for tempoet, så kan du sagtens løbe intervaller. Det samme gør sig gældende med de længere ture. Nyder dit barn at være med på tur, evt. fordi han/hun sover hele tiden, så kan I godt træne jer op til at løbe langt.

Det kan være en god ide at have en bæresele, en lille pusletaske og evt. lidt væske med på turen. Bæreselen kan være rigtig god at have med, hvis dit barn pludselig bliver dybt ulykkelig og nægter at sidde i joggeren, eller I f.eks. er uheldige at få en punktering. Det er sket for os et par gange, og her har bæreselen været helt uundværlig at have med.

Det handler om at gøre omgivelserne i vognen så trygt som muligt for dit barn. Det kan derfor være en god ide at have dit barns yndlingsbamse med og en sut eller bide ring/rangle, hvis barnet bruger dette. Derudover har vi haft rigtig stor succes med musik i vognen. Jeg fandt en playliste med noget afslappende babymusik, som vi afspillede en del derhjemme, når vores datter skulle falde til ro. Efter at have løbet et par ture med min datter, hvor hun var vågnet op og var dybt ulykkelig, prøvede jeg at lægge min mobil med musik ned i vognen til hende, og det virkede med det samme. Igen, det handler om at gøre omgivelserne så trygge og velkendte som muligt for dit barn.

Alt efter hvor stort et sovehjerte dit barn har, og hvor længe I løber, så vil dit barn nok være vågen på et eller andet tidspunkt undervejs på turen. Her er det vigtigt at snakke med dit barn og respondere på barnet lyde og ord. For tæl meget gerne barnet, hvor meget du nyder jeres løbeture sammen, og fortæl f.eks., om det I ser på vejen.

Kan jeg deltage I motionsløb med min babyjogger?
Vi er rigtig gode til at arrangere motionsløb i Danmark, og heldigvis er flere af dem velegnet til at løbe med babyjogger. Før du tilmelder dig til et løb, hvor du ønsker at løbe med babyjogger, er det vigtigt, at du forhører dig hos løbsarrangørerne først. Ruten skal ligeledes være egnet til at løbe med babyjogger, så den skal helst foregå på større stier eller veje samt ikke indeholde for mange skarpe sving. Flere løb har startgrupper efter dit forventede pace. Forhør dig hos arrangørerne om, hvor de ønsker du skal placere dig, i forhold til hvor hurtigt du regner med at løbe. Vælg meget gerne også løb, der ligger på et passende tidspunkt på dagen, i forhold til hvornår dit barn har mest brug for en lur eller har mest overskud. Det vil give jer begge to den bedste mulighed for en succesoplevelse Personligt har min datter og jeg løbet både Herlevløbet, Etape København og Copenhagen Half. Her oplevede vi kun positive medløbere, som vi faldt i snak med undervejs på ruterne. Mange er meget positive overfor, at du vælger at løbe med dit barn. Jeg gjorde meget ud af at kommunikere med de andre løbere, hvis jeg f.eks. ønskede at overhale eller ville skifte ‘vognbane’, og jeg havde meget fokus på at lytte til min datter og orientere mig på de øvrige løbere.

Så det, du skal være forberedt på før et løb, er at manøvrere rundt blandt mange mennesker. Når du løber med babyjogger, kræver det ekstra opmærksomhed, da du både skal koncentrere dig om dit barn, ruten og de øvrige løbere. Men det kan sagtens lade sig gøre, og det er en rigtig fed følelse at løbe over målstregen sammen med sit barn.

Bare kom afsted!
Jeg kan kun anbefale at begynde at løbe med dit barn, så snart barnet er klar til det. For mig personligt har det betydet enormt meget at løbe med min datter. Jeg har aldrig nydt så meget at løbe, som jeg gør, når min datter og jeg er på tur.

Er du kørt lidt surt i din løbetræning eller mangler motivation for at komme i gang, så kan det at løbe med dit barn måske være netop det, der får dig i gang. Kom ud i naturen med dit barn, oplev verden og kryds målstregen sammen – dét knytter jer uden tvivl tættere sammen, og det gavner hele familien.

5 TIPS TIL LØB MED BABYJOGGER

Udover at Henrik Poulsen klart vil anbefale, at man vælger babyjogger ud fra dens kvalitet og komfort og ikke ud fra dens pris, så er her fem tips, som har fungeret rigtig godt for ham og hans datter.

  1. Benyt babyjoggeren som klapvogn i tilvænningsfasen, så dit barn føler sig tryg ved at sidde i den.
  2. Download noget babymusik eller sange/melodier dit barn forbinder med afslapning og afspil det i vognen fra din mobil, og husk dit barns yndlingsbamse.
  3. Afsæt tid til at holde pauser for f.eks. at kigge på dyr.
  4. Anskaf regn- og myggebeslag til vognen, så dit barn er bedst muligt beskyttet.
  5. Hav altid en bæresele med i tilfælde af punktering, eller at dit barn pludselig bliver helt ulykkelig af at sidde i vognen.

Artiklen er fra LøbeMagasinet #104. Bestil abonnement på LøbeMagasinet her.