Kombiner din normale diæt med faste!

4:3 kuren er for dig, der ønsker at tabe dig uden at skulle foretage en radikal livsstilsændring. Selvom 4:3 kuren er en kur, betyder det blot, at du skal spise anderledes, end du plejer, halvdelen af tiden for at nå et vægttab.

4:3 kuren__løb_boganmeldelse_løberne5:2 kurens vilde efterfølger
Du kender måske 5:2 kuren. Den går ud på at spise almindeligt 5 dage om ugen og være let fastende 2 dage om ugen. På fastedagen må man kun indtage 500 eller 600 kcal. Ved 4:3 kuren er det blot en dag mere om ugen, du skal være let fastende, hvilket gør kuren til en mere ekstrem version af 5:2 kuren.

Derfor skulle kuren virke
Forfatterne til bogen påstår, at kuren virker fordi, man kun er på kur hver anden dag. Den ene dag er man altså ikke på kur, og kan spise hvad man vil. Således lider man intet afsavn og skal kun hver anden dag forholde sig til slankekurens regler. Kuren bliver af forfatterne selv kaldt for ‘kuren uden afsavn’, fordi man skal fokusere på de ting, man gerne må spise, frem for de ting man ikke må spise.

Sådan praktiserer man 4:3 kuren
På en fastedag skal man spise 500 kcal, og på en ‘spis frit dag’ må man spise så meget, man vil.

Efter sigende spiser man på en fastedag kun 25% af, hvad kroppen har brug for. Mens man på en ‘spis frit dag’ spiser cirka 110% af, hvad kroppen skal bruge af energi. Derfor vil man alt i alt indtage mindre energi, selvom man spiser løs hver anden dag.

Bogen er fyldt med tips, strategier og cases, hvor man kan læse om andres succesoplevelser med kuren. Nogle af tipsene lyder: “vej dig hver dag”, “tyg dig mæt i sukkerfrit tyggegummi” og “motionér altid før et måltid”.

Sidst i bogen er der opskrifter og inspiration til, hvad man kan spise på fastedage for at sikre, at man kun indtager 500 kcal. Alt i alt en spændende bog med gode råd til hvordan man via små skridt indstiller sig på en sund livsstil. Dog er 4:3 kuren ikke en ny skelsættende kur og nogle af pointerne gentages flere gange. Derudover kan man som læser savne inspirerende fotos til opskrifterne.

Bedømmelse: ★★★★☆☆

 Titel: “4:3 kuren – 4 uger, 6 kilo og 2 størrelser”
Forfatter: Dr. Krista Varady og Bill Gottlieb
Forlag: Politikens
Antal sider: 176
Vejl. pris: 250,-

Artiklen er fra LøbeMagasinet #66. Køb magasinet her og bestil abonnement på LøbeMagasinet her.