fbpx

I 2018 var hvert andet solgte smartwatch globalt et Apple Watch. Ifølge analytikere gør det Apple til fremtidens konge af markedet.

For ikke få år siden havde man et ur til hverdag og et ur til fest – og som løber havde man naturligvis også et til løb. I takt med at løb blev en folkesport, blev det også en folkesport at eje og bruge et løbeur. Og Garmin, Suunto, Polar m.fl. blev brands, som alle løbere havde en holdning til.

Men vores verden er i forandring, og vores brug af ure er i forandring. Den største forandring er, at folk i højere og højere grad ikke længere har ure til hverdag og løb, men i stigende grad får et smart ur, som kan det hele. Det ses på salgstallene for de klassiske løbeure, hvor salget styrtdykker, nye aktører dukker op, og de store spillere som Apple begynder at sætte sig tungt. For slet ikke at tale om nye ure som Fitbit, som mange løbere slet ikke regner for et løbeur, på trods af at løbere over hele verden i stor stil vælger brandet til og de klassiske ure fra.

Og hvordan ser markedet for smartwatches så ud nu, hvis man kigger på salget for ure, som kan det hele? Det har en ny analyse kastet lys på.

Apple, Fitbit, Samsung og Garmin er de tunge drenge på smartwatch-markedet generelt. De fire virksomheder har sat sig selv i spidsen og i alt står de fire tilsammen for 8 ud af 10 solgte smartwatches globalt.

Dog er der en virksomhed, som gør sig markant bedre end de resterende tre – og det er Apple, uanset om man kan lide det eller ej. I 2018 stod virksomheden for at levere godt halvdelen af alle solgte smartwatches. Det er knap fire gange mere end markedets nummer to, Fitbit. Dette fremgår af nye data fra analysevirksomheden, Strategy Analytics.

Ifølge Strategy Analytics solgte Apple omkring 22,5 millioner Apple-watch enheder sidste år – som sagt svarer det til godt halvdelen af alle solgte smartwatches. Herefter følger Fitbit med 5,5 millioner solgte eksemplarer. På tredjepladsen finder vi Samsung med 5,3 millioner solgte enheder, mens Garmin indtager fjerdepladsen. De langede i 2018 omkring 3,2 millioner ure over disken.

Det, der virkelig understreger Apples dominans, er det faktum, at de formår at stå for halvdelen af smartwatch-salget, mens markedet er i rivende udvikling. I 2017 lød det samlede salg af smartwatches på 29,3 millioner enheder. I 2018 var dette tal steget til 45 millioner solgte enheder.

Hele rapporten fra Strategy Analytices kan læses her