fbpx

Triathlon fylder meget i det danske sportslandskab – og især på det sidste har flere og flere kvinder taget fat i sportsgrenen. Vi har spurgt Michelle Vesterby lidt mere ind til, hvorfor de danske kvinder er så gode til tri, og hvad du som løber kan forvente, hvis du har lyst til at prøve kræfter med triathlon.

Hvordan er det med kvinder og triathlon for tiden? Vi har nogle af verdens bedste kvindelige triatleter. Hvad tror du det skyldes?
Triathlonsporten vokser, og der kommer flere og flere piger til, hvilket er så super fedt! Triathlon er nemlig også for kvinder!! Og vi kan meget mere, end vi tror. Triathlon er blevet det nye marathon – en ny og anderledes måde at teste sig selv på. Og ja, alle kan være med – for måske du ikke er den bedste svømmer, men så løber du måske stærkt eller cykler stærkt. Der er ALTID noget, man er god til – og triathlon er ikke bare en sport – det er en livsstil. Det lyder måske lidt som en kliché, men man bliver bidt af det. Man kommer hinanden ved, selvom det egentlig er en individuel sport. Der er en form for fælleskab, og det er også derfor, vi danske elitepiger er blevet så gode. Hvis Camilla kan, så kan jeg også!! Der er ingen tvivl om, at man sammen bliver bedre. Vi presser hinanden – vi motiverer hinanden, og vi inspirerer hinanden. Alt sammen er med til at løfte vores niveau og vores overlægger.

Har du nogle gode råd til kvindelige løbere, der gerne vil begynde at dyrke triathlon? Især med fokus på, hvad man som løber skal forvente i forhold til nye træningsrutiner?
Der er ingen tvivl om, at jeg personligt ville elske at have haft en løbebaggrund, da jeg startede med triathlon. Jeg kom fra svømningen, hvilket mange ville sige var en fordel, da det kan være det sværeste at lære, men det betød også, at jeg fik rigtig mange skader i begyndelsen af min triathlonkarriere (træthedsbrud, skinnebensbetændelse m.m.), da min krop ikke var vant til en vægtbærende sportsgren som løb. Det problem har du ikke, når du går fra løb til triathlon, men du skal nok regne med, at løbet skal nedprioriteres en smule til fordel for en masse timer i svømmehallen og på cyklen. Der er heller ikke tvivl om, at er du eliteløber og skal lave et skifte til triathlontræning – kommer du nok til at skulle tage lidt på i muskelmasse – i hvert tilfælde, hvis det er de længere distancer, du vil og skal prøve kræfter med.

Skal man kunne svømme godt i forvejen? Eller er det noget, de fleste kan lære?
Svømningen er ofte det, der volder de største problemer. Har du ikke fået klorvandet ind med ‘modermælken’, så kan den tekniske del være ret svær at lære. MEN du skal ikke fortvivle – det kræver bare en masse timers arbejde i poolen – og måske det ville være en god ide at opsøge en svømmetræner, der kan kigge på de tekniske aspekter. Eller du kan besøge keepsmiling.life og finde både svømmeprogrammer og tekniske øvelser, som du kan afprøve i svømmehallen.

Hvor ‘god’ en løber skal man være for at kunne tage kampen op med triathlon? Hvad er triathlon egentlig i din optik. Er det kun for jernkvinder eller kan andre dødelige også være med?
ALLE kan lave en triathlon. ALLE! Som alt andet i livet handler det blot om at sætte sig et mål og gå efter det! Triathlon er ikke kun IRONMANdistancen, som jeg dyrker på (3,8km svøm, 180 km cykling og et marathon). Der er mange andre distancer, du kan prøve kræfter med. Så mit råd er – start i det små og byg så på. Det farligste er, at du bliver bidt af det. Og der er ingen tvivl om, at den variation og alsidighed, du opnår ved triathlontræning – det styrker ikke kun det fysiske, men også det psykiske. Jeg siger altid, at triathlon er 80:20 (80% mentalt – 20% fysisk ). Alle kan nemlig træne!

Hvad er dit eget forhold til løb?
For at være ærlig – jeg hadede at løbe, da jeg startede med triathlon. Jeg fik gang på gang at vide, at jeg aldrig kom til at kunne løbe ordenligt!! Det var så demotiverede, men jeg forsatte med at arbejde på mit løb, og ja, gør det stadig – for jeg kan sagtens blive bedre, men det tager tid og tålmodighed! Jeg har stille og roligt taget et par minutter af min marathontid år efter år, og den dag i dag afslutter jeg min Ironman med et marathon på ca. 3.10.

Du skal nok regne med, at løbet skal nedprioriteres en smule til fordel for en masse timer i svømmehallen og på cyklen.

Jeg kommer højst sandsynligt aldrig under de 3 timer, men jeg har lært at elske at løbe. OG det er det første skridt til topresultater. Jeg synes, det er en helt fantastisk måde at bevæge sig på – det er nemt og ligetil, og det bedste er, at man altid kan have et par løbesko med i tasken, og man får set nye steder meget lettere.

OM MICHELLE VESTERBY

Michelle Vesterby er en af vores dygtigste triatler med en række fine placeringer ved danske og internationale konkurrencer, herunder en fjerdeplads ved VM i Kona, Hawaii i 2015. Hun blev Danmarks hurtigste kvinde på Ironman-distancen, da hun i april 2018 kom under 8 timer og 50 minutter som den første danske kvinde. Hun startede med at dyrke triathlon i 2008.

Artiklen er fra LøbeMagasinet #105. Bestil abonnement på LøbeMagasinet her.