Hører du til dem, som vredt lader løbetøjet blive i skabet, når der er pollen i luften, så er der godt nyt, for du behøver ikke holde dig tilbage.

Når høfeber er med på løbeturen, kan vejrtrækningen gennem næsen nedsættes betydeligt. Nys på nys koster kræfter. Og træningen spoleres i værste fald, fordi du mister rytmen, når vejrtrækningen besværes, og øjnene hele tiden må lukkes under nys. Ja, det er mange gode grunde til, at mange løbere undlader at tage af sted.

“Tre ud af fire med høfeber føler sig trætte, irritable og har koncentrationsbesvær. Halvdelen besværes under udendørs aktiviteter såsom træning, og lige så mange sover dårligere om natten, hvilket kan dræne én for overskud til effektiv træning,” fortæller Jerk W. Langer og henviser til en opgørelse bragt i fagtidsskriftet Current Opinion in Allergy and Clinical Immunology.

“Men der er ingen grund til at lade høfeber spolere træningen, for med de rette forholdsregler kan man sagtens løbe, selvom luften indeholder mange irriterende pollen,” siger læge og foredragsholder Jerk W. Langer, som også selv er en erfaren marathonløber.

Triathlet Henrik Aalling har i årevis været generet af allergi, og det har gjort det svært at træne igennem. Løsningen for ham har været at prøve medicin i form af Dymista, som kan holde allergien i skak og forhåbentlig gøre ham klar til sin første Ironman den 29. juni 2014.

“Uanset årsagen til allergi, er det væsentligt at gå til lægen, så man er sikker på at få optimal behandling. Der forskes meget i høfeber og allergi, og vi har i dag gode lægemidler, som giver bedre livskvalitet og f.eks. giver patienterne mulighed for at fastholde deres træning, som grundlæggende er gavnlig for alle,” siger Jerk W. Langer. Kontakt din læge, hvis du er i tvivl og hør, hvordan du kan få hjælp til at håndtere allergien med en effektiv behandling, som bl.a. ny effektiv receptpligtig medicin.

Gode råd om allergi og løb:
Pollentallet er værst på dage med høj temperatur, solskin og let brise. Selvom det også er de bedste dage at løbe, kan du forsøge at undgå de dage.
Løb morgen og aften. Dug kan holde på pollen, så der er mindre pollen i luften.
I regnvejr falder pollentallet, fordi de skylles til jorden, så løb når pollensæsonen er værst.
Løb om muligt langs en kyststrækning med pålandsvind, for den indeholder kun få eller ingen pollen.
Tør ikke træningstøjet udendørs, da pollen kan sætte sig i tøjet.
Brug sportssolbriller for at undgå pollen i at trænge ind i øjnene.
Træn evt. på løbebånd i fitnesscenter på dage med særlig mange pollen i luften.
Driller din pollenallergi om natten, så tag et brusebad og vask håret før sengetid for at fjerne pollen i håret og på kroppen, så du ikke generes under søvnen.
Kontakt din læge og hør mere om, hvad du kan gøre for at undgå, at allergien skal stoppe dit løb.

Artiklen er fra LøbeMagasinet #59. Køb magasinet her eller bestil abonnement her.