Løber du med pandelampe? Så har du her Rådet for Sikker Trafiks officielle råd, som er gode at have i baghovedet, når du begiver dig ud i mørket.

Motionsløbere

Motionsløb er sundt for kroppen, men hvis andre trafikanter har svært ved at se dig, kan det hurtigt blive farligt i trafikken. Så gør dig synlig i mørket – for din egen og andres skyld.

Gode råd til løb i mørke

  • Du skal følge færdselsreglerne for fodgængere. Det betyder, at du skal være på fortovet, hvis der er fortov. Du må kun være på cykelstien eller kørebanen, hvis der ikke er fortov eller egnet rabat.
  • Hvis du er nødt til at bruge cykelstien eller kørebanen, så løb i venstre side – mod trafikken. Så kan du se de biler, der kommer mod dig. Løb kun i højre side, hvis det fx er farligt at krydse vejen for at komme over i venstre side.
  • Løb i tøj i fluorserende farver. Sort tøj på en mørk vej er næsten umulig at få øje på. Hvis du ikke er til lyse bukser, så vælg en model med fx neonfarvede striber.
  • En refleksvest uden på løbejakken er det sikreste valg. Den oplyste flade – din overkrop – er nemlig stor og dermed meget synlig. Ved fjernlys kan bilisten se en refleksvest på ca. 400 meters afstand, og med nærlys fra ca. 140 meters afstand.
  • Reflekser rundt om benene er også en god idé, fordi billygternes lyskegle rammer dig dér først og benene bevæger sig meget, hvilket øger synligheden. Suppler evt. med reflekser om overarmene og på rygsækken, hvis du har sådan en på.
  • Reflekser på skoene mister hurtigt deres effekt, fordi de nemt bliver dækket af mudder og snavs.
  • Brug kun pandelampe, når du selv har brug for lyset for at kunne orientere dig – det hoppende lys kan forvirre bilisterne.
  • LED-lys kan være en falsk tryghed med mindre du sørger for at skifte batteriet ofte, så lysstyrken er optimal. Rødt lys er bedre end hvidt. Om det er konstant eller blinkende betyder ikke noget.