Du skal ikke lade dig slå ud af, at dagene bliver kortere, og temperaturen falder. Du kan nemlig sagtens løbe alligevel. LøbeMagasinet hjælper dig her til at komme ud at løbe, selvom både vejr og vind er imod dig.

Når temperaturen falder, aftnerne bliver mørke og kulden begynder at bide, giver mange deres løbesko et vinterhi. At vinden oven i købet gør kulden ekstra slem, hjælper dig sikkert heller ikke til at snøre skoene. Men det er slet ikke nødvendigt at stoppe med sin løbetræning, bare fordi det er koldt. Hvis du klæder dig rigtigt på og planlægger din rute efter vejret, kan du sagtens klare en frisk løbetur i vinterkulden.

Varm op hjemmefra

1. Spis, inden du løber. Husk også, at du i kulden bruger ekstra kalorier på at holde varmen. Derfor er det en god idé med en banan eller en skive brød lidt før, du løber af sted, så du har brændstof nok. Tag også gerne en energibar eller –gel med i lommen, hvis du løber en længere tur.

2. Lav strækøvelser. Det kan godt bide ekstra hårdt, hvis du bare løber ud af hoveddøren, uden at have varmet op først. Det problem kan du undgå ved at varme op, inden du løber ud af døren. Det kan du for eksempel gøre ved at løbe på stedet i 5-10 minutter og lave nogle strækøvelser, så du er godt varmet op. 3. Undgå ophold i træningen. Når du kommer ud, gælder det om at planlægge sammensætningen af din træning, så du undgår ophold i din træning, som er alt for lange, da det vil nedkøle dig for meget.

4. Sørg for praktisk påklædning. Ligeledes kan det godt betale sig at investere i ordentligt vinterløbetøj, som både afviser vind og vand, og samtidig er lækkert at løbe i.

5. Tag hurtigt dit våde tøj af. Efter din løbetur er du sikkert en smule svedig eller våd. Det er vigtigt, at du ikke forbliver sådan for længe, for så risikerer du at blive kold. Tag hurtigt det våde tøj af, og fjern sved og fugt med et håndklæde. Hvis du laver udstrækning, så hav et sæt tørt tøj klar, så du kan være varm og komfortabel, mens du strækker ud.

Bliv set i mørket
Det er ikke kun kulden, der kan være ubehagelig om vinteren. Dagene bliver kortere, og de mørke timer dominerer. Derfor er det vigtigt, at du gør dig bevidst om, hvordan du bliver set under din løbetur.

1. Brug reflekser. Mange sæt tøj har reflekser, som hjælper dig til at blive set af både bilister og cyklister. En refleksvest eller små diodelamper kan også være en god idé at tage på – især hvis du skal løbe på øde landeveje.

2. Løb modsat køreretningen. Hvis bilisterne skulle overse dig, er det godt, at du ser dem. Løb derfor imod køreretningen, så du har øje på bilerne. Selvom det første skridt ud i kulden og mørket kan være svær, skal du huske, at du nok skal gennemføre, når først du har løbet de første skridt.

Sådan klæder du dig PÅ til vinterløb

En typisk fejl ved at løbe i det kolde vejr er at iklæde sig alt for meget tøj. En god tommelfingerregel er, at du kun skal tage tøj nok på til, at du kun fryser en lille smule, når du træder ud af døren. Hvis du har det behageligt allerede efter to-tre minutter, er der risiko for, at du vil få det for varmt senere på din løbetur.

Hoved
Meget af varmen går ud gennem hovedet, så det er vigtigt at være godt isoleret. Hue, halsedisse eller pandebånd skal samtidig kunne absorbere sveden, så fordampning af sved er effektiv. Gå efter uld eller et andet åndbart og svedtransporterende materiale.

Overkrop
Følg trelags-princippet. Inderst inde skal du have et svedtransporterende lag, f.eks. en uld-undertrøje. Den skal sikre, at du ikke bliver kold og fugtig. Hvis det er meget koldt kan du have et ekstra mellemlag, som også skal være svedtransporterende og yderst skal du have et isolerende lag, f.eks. en windbreaker. Det vigtige ved yderlaget er, at det er åndbart, så det får sveden fra inderlagene til at fordampe, men samtidig beskytter mod vind, regn, sne og kulde.

Ben
Træk i et par varme tights, som sidder tæt til benene. Er der lunt og vindstille, kan du sagtens bruge et par lange sommertights eventuelt suppleret med at par lange kompressionsstrømper, men hvis der er koldt og blæsende, kan det være en god idé med et par tynde overtræksbukser ud over dine tights.

Hænder
For at holde hænderne tilpas varme kan du anskaffe dig et par tynde handsker.

Sko
I glat føre kan løbeskoene have svært ved gribe ordentligt fat. Sørg derfor for at anskaffe dig et par ordentlige vinterløbesko med godt greb eller invester i et par snekæder til skoene.

Artiklen er fra LøbeMagasinet #52. Køb magasinet her og bestil abonnement på LøbeMagasinet her.