Danske Kim Sørensen arbejder for ét af verdens største internationale trail-løbemærker – og er med at finpudse de sidste detaljer, inden produkterne sendes på markedet.

At en dansker skulle have indflydelse på udvikling af udstyr til trailløb i bjergene kan være svært at forestille sig. Men med den rette sans for detaljen og en passion for at forbedre produkter, kan også danske ideer blive til virkelighed.

“Min passion kommer fra behovet for og tilfredsstillelsen ved at kunne gøre tingene bedre. Jeg elsker gear og små finesser, som giver mening, når man står i udfordrende situationer.”

Sådan står der skrevet på den store væg i entreen hos Salomon i hovedkvarteret i Annecy, Frankrig. Stedet, hvor blandt andet fremtidens trailløbetøj og -tilbehør tegnes og udvikles. Virksomheden startede tilbage i 1947 med at producere bindingssystemer til skistøvler, og i 1998 påbegyndte Salomon den første serie af trailløbesko. Siden 2006 har danske Kim Sørensen været med. Selvom trailløb har eksisteret længe, har løbeverdenen inden for de sidste par år oplevet en rivende udvikling, som tager udgangspunkt i naturoplevelsen, eventyret og et sundt og varieret løb.
Omkring et bord sidder 10 personer. Efter en løbetur ved Lac d´Annecy er de klar til at tage hul på deres produktudviklingsworkshop. Her deltager designere, produktudviklere, et “sourcing team” – og endelig en person som giver feedback, vurderer nye produkter og tjekker funktion og kvalitet på nye metervarer. Det er Kim Sørensen, der har sidstnævnte rolle. Han er i Annecy otte-ti gange om året og udover de allerede nævnte opgaver, skal han også komme med nye ideer, forklare behov og prisniveau på nye produkter, samt bestemme design og farver på produkterne, styk for styk.

Kim Sørensen er den i gruppen – en flok, som tæller folk fra USA, Canada, Østrig, Tyskland, Frankrig og Schweiz – der har det bedste produktkendskab:

“Min passion kommer fra behovet for og tilfredsstillelsen ved at kunne gøre tingene bedre. Jeg elsker gear og små finesser, som giver mening, når man står i udfordrende situationer. Det bedste for mig er at kunne fortælle folk om detaljer på produkter og høre deres reaktion, især når de udbryder “Genialt!”. Det varmer, og så vokser man lige en halv meter, når man selv har været med til at lave det,” fortæller Kim, der har været i sportsbranchen i 15 år og altid har interesseret sig for produkter og deres funktionalitet.

Fra drømme til virkelighed
Tilbage ved bordet i lokalerne tæt ved Lac d´Annecy, er der travlt. De kommende sæsoners kollektioner skal gennemgås. Beslutninger om farver, detaljer og snit skal tages. Nye ideer skal diskuteres og drøftes. Prototyper skal evalueres, og færdige kollektioner skal fremvises.
“Det tager omkring to dage at nå igennem alle kollektionerne i trail, ski, hike og lifestyle. Hver morgen starter med en lille løbetur omkring Annecy-søen, for at vi kan få lidt luft og nyde det flotte syn af bjergene, som spejler sig i søen. Den følgende dag går så med tasker og tilbehør. Et typisk besøg varer tre-fire dage, når det er vinterkollektion og to-tre dage, når det er sommerkollektionen.”
Kim Sørensen er med til at beslutte, om et produkt skal i produktion eller ej. I hans lille sorte bog har han skrevet ideer til tilpasninger, feedback fra tests og forslag til farver. Eksempler på tilpasninger kan være justering af jakkedesigns, så deres pasform og funktion også fungerer med en rygsæk på og skift af backingmateriale på jakker for at gøre den lettere og øge åndbarheden.
En trailsko er fra idé til færdigt produkt ca. to et halvt år undervejs. Herunder kommer 15-20 prototyper og flere hundredevis af tests.
“Det starter med en workshop sammen med atleterne, hvor de får lov at drømme og kommer med idéer til, hvad der kunne være det ultimative produkt. Når så ideen og behovet er fundet, kigges der på, hvad udviklere og designere har af ingredienser, der kan bruges. Så bliver der tegnet og briefet på ideer. Første prototype kommer og bliver givet til atleterne – og ud fra deres feedback sker de næste tilpasninger. Sådan bliver det ved, indtil produktet fungerer som ønsket. Derefter bliver der designet visuelt, så skoen også ser indbydende ud. Men der gås aldrig på kompromis på grund af designet,” understreger Kim Sørensen.

Min passion komm er fra behovet og tilfredsstillelsen ved at kunne gøre tingene bedre. Jeg elsker gear og små finesser som giver mening.

Ude på de danske trails
At arbejde for en løbsproducent på den måde, forpligter. Kim Sørensen løber selv tre gange om ugen – trail, naturligvis. For selvom vi ikke har høje bjerge, er der masser af danske trails, som kan give løbeglæde. Men for Kim Sørensen kan det godt være en udfordring at sælge trailsko i Danmark:
“Mange løber trail uden at vide det – turen i skoven og rundt om søen er jo også trail. Derfor har vi lavet Salomon Trail Tour. Her har vi skabt en legeplads til folk, som gerne vil snuse til trailløb. I naturen skal du ikke stoppe op for rødt lys eller passe på bilerne. Her mærker du alle duftene, ser dyrene, hører lydene og bruger hele kroppen.”
Godt nok løber Kim Sørensen i dansk natur, men hans perspektiv er internationalt. Måske er det på stierne rundt om Utterslev Mose, tankerne bag en afgørende idé formes. En idé, som først noteres i den sorte bog, siden diskuteres omkring bordet i Annecy og endelig får afgørende betydning for et produkts funktionalitet og udseende, så trailløberen i Rocky Mountains tænker “Genialt!”, mens han løber videre ud af sit favorittrail.

Artiklen er fra LøbeMagasinet #40. Køb magasinet her og bestil abonnement på LøbeMagasinet her.