Hvad vil de danske løbebutikker i 2017

Danskerne er det folk, som løber mest i Europa. Det ses rundt i kongeriget, hvor specialbutikker for løb de sidste 10 år er poppet op over hele landet fra København til Esbjerg. LøbeMagasinet sætter i dette nummer fokus på en række af de danske special løbebutikker, i form af Kaiser Sport, LØBEREN, Hechman Sport og Løbeshop. Alt sammen for at finde ud af, hvad butikker – ne selv tænker om deres rolle i løbemarkedet anno 2017, endsige hvilke trends de ser udvikle sig i tiden

LØBEREN
Interview med Peter Ebro, Kommunikations- og marketingansvarlig, Løberen
________________________________________________________________________________
Opstart: 1996 Lyngby, 1998 Århus. Senest i København i 2016 / Website: www.loberen.dk / Navne på bagmænd: Steffen Truelsen, Claus Stallknecht, Ebbe Møller Nielsen / Antal butikker inkl. lokation og antal medarbejdere: 8 Antal medarbejdere, ca. 25-30 faste og ca. 90 i alt.
________________________________________________________________________________

danske løbebutikker_LØBEREN_1Hvordan vil I bedst beskrive jeres løbebutik?
Specialbutik for løbere med alt i udstyr til løb og kompetent vejledning, uanset om du er eliteløber eller motionist.

Hvordan ser I relationen mellem løbebutik og løbere anno 2017?
Viden om løb og -udstyr er lettere tilgængeligt end nogensinde før. Løberne er generelt langt bedre oplyst, når de træder ind af døren end for bare 5 år siden. Derfor er det vigtigt, at butikkerne er knivskarpe og godt trænede på både produkter, løbeformer, skader, trends mv

Løberne er ikke lige så dedikerede til én enkel favoritbutik, som de måske var tidligere. Forholdet er blevet mere flygtigt, da det er nemmere som løber at shoppe rundt blandt butikkerne – både fysisk og online. Derfor bruger butikkerne en del krudt på at skabe aktiviteter og rammer, der knytter løberne tættere til butikkerne.Løb er i Danmark gået fra at være en relativ lille sportsgren for bare år tilbage til i dag at være en folkesport som 29% af alle danske voksne udøver. Hvorledes håndterer man at være butik for så mange løbere, samtidig med at man holder fagligheden som specialbutik? Og hvem ser I i det perspektiv som jeres kerneløber?
Definitionen af ‘løberen’ (løbekunden) som persona er blevet langt bredere og mere mangfoldig. Det stiller naturligvis større krav til specialbutikkerne, der skal favne flere forskellige typer af mennesker. Det er nemlig blevet langt mere accepteret, at god vejledning er for alle. Fagligheden i butikkerne skal være høj, men det er mindst lige så vigtigt, og vigtigere end tidligere, at formidlingen fra ekspedient til kunde matcher de mange forskellige kundetyper, der nu træder ind i butikkerne. Vi er derfor nødt til at træne endnu mere med vores personale end tidligere.

Vore kerneløber er en motionist i alderen 35-60 år, løber 2-4 gange om ugen og deltager i nogle løb.

Hvordan kommer jeres valg af kerneløber til udtryk i jeres butikker i år?
Vi forsøger at have et bredt og varieret sortiment, der både er interessant for den erfarne løber, men i høj grad også for den nye løber, der skal til at starte med løbetræningen. Det skinner også igennem i de aktiviteter, vi afholder for kunderne, som har en langt bredere karakter, så der både er noget for hende, der vil inspireres, og ham der vil have fif til, hvordan han forfiner løbeteknikken.

danske løbebutikker_LØBEREN_2I de seneste år er antallet af løbebrands eksploderet. Hvorledes holder I som butik jer ajour med diverse brands, og hvorledes ser i udviklingen i øjeblikket? Kom gerne med eksempler på brands, både nye som gamle, som I mener gør det både godt og forkert.
Vi har et såkaldt ‘produktudvalg’, hvis fornemmest opgave er at holde sig up to date med markedets nyeste brands, produkter og teknologier. De store brands er blevet større og stærkere, samtidig med at der popper flere og flere nye, små mærker op. Mærker, der har det svært, og få får en reel chance, da det kræver nogle skarpe produkter, en stor indsats, en del økonomi og tålmodighed at få en plads i specialbutikkerne. Sportskæderne i Danmark er blevet mere dominerende og presser markedet med lave priser, hvilket betyder, at der er færre kunder til nicheprodukterne fra de nye brands, der typisk starter i specialbutikkerne.

Hvad tror I de få store brands, som er lykkedes med at ramme tidens trend, kan som andre kan lære af?
De har været ekstremt skarpe i deres onlinekommunikation med fokus på den yngre målgruppe. De har samtidig haft økonomien til at gøre alle de ting, som de mindre brands ikke er i nærheden af at kunne. Forskellene bliver større og større.

Og hvorledes ser I de mange små nichebrands, som popper op overalt for tiden klarer sig på sigt og hvorfor?
Det er svært at skære alle over i én kam, for der er ikke nogen tvivl om, at mange af de små brands vil klare sig godt på deres eget niveau i markedet. Jeg tvivler på, at vi kommer til at se nogle brands, der for alvor vil kunne udfordre Nike og Adidas.

De små brands, der har gode produkter, et godt setup i ryggen, en enkel distribution med fokus på få udvalgte kunder (butikker), der serviceres godt – de vil kunne klare sig fint. Desværre tror vi, det bliver sværere og sværere for nichebrands, da specialbutikkerne i hele Skandinavien har svært ved at løfte de mængder, der skal til for, at det er rentabelt at være i Danmark/Skandinavien som brand. Danmark er, set i det store perspektiv, et meget lille marked…

Kort sagt; hvilke brands sætter standarden i løbeverdenen for tiden?
Ingen tvivl om, at Nike og Adidas (og Garmin på elektronik-fronten) fører dirigentstokken på alle fronter med enorme budgetter. De har en ekstremt opskruet udviklingshastighed og præsenterer jævnligt nye teknologier og produkter. De angriber markedet konstant og hårdt med kæmpe kampagner, hvor de kommunikerer direkte med slutbrugerne. Det vil sige, at butikkerne, der gerne skulle leve af at sælge produkterne, bliver mindre og mindre synlige ude i markedet.

danske løbebutikker_LØBEREN_3Er der brands, som endnu ikke er på det danske marked, som I alligevel finder inspiration fra?
I så fald hvilke og hvorfor? Vi afsøger hele tiden markedet for nye, spændende brands. Men vi prioriterer ofte de brands, der allerede er repræsenteret i Danmark.

I gamle dage, hvor man som specialbutik solgte stort set alle sine løbesko til atletikløbere, lød formlen, at hovedparten af personalet selv skulle være klubløbere.
I LØBEREN skal vi matche vores kunder. Både hvad angår vores produktsortiment og måden vi møder løberen i butikkerne. Derfor er det vigtigt, at vores medarbejdere også er forskellige. Vigtigst for os er, at vores medarbejdere har en stærk interesse for løb, deltager i løb, og synes det er fedt at nørde i grej, træning, biomekanik, og hvad der eller hører sig til for at kunne vejlede andre løbere i en specialbutik. Vi forsøger at sætte fokus på, at vores medarbejdere alle prøver nogle forskellige former for løb, både motionsløb, trailløb, atletik, triatlon, OCR, orienteringsløb mv.

Medarbejderstaben er langt mere mangfoldig og med flere forskellige tilgange til løb end tidligere. Fælles for dem alle er dog deres engagement og interesse for det at løbe og nørde løb.

Hvordan vægter I generelt funktion kontra design i forhold til hinanden?
Funktionaliteten i produkterne er det vigtigste. Længere er den ikke! Men ofte er design og funktionalitet to sider af samme sag – og langt oftere end tidligere.

danske løbebutikker_LØBEREN_4Engang var en løbebutik en butik, hvor man kunne købe produkter. I dag er mange løbebutikker meget mere end blot produkter, hvor paletten udover udstyr står for tests, træning, motionsløb og anden løberådgivning. Hvor går grænsen?
Der er nok ikke nogen grænse, for vil vi som løbebutik gerne være tættere på vores kunder, så må vi udvide vores pallette af produkter og services. Men vi sætter nok grænsen, når tingene ikke har noget med løb at gøre længere. Kan det sættes i en positiv løbekontekst, er vi klar.

Vi har en del aktiviteter, der strækker sig ud over det at sælge løbeudstyr: vi afholder alverdens foredrag, løbetræ- ninger, produkttest-arrangementer og workshops om træning, skadeforebyggelse mv. Og så bruger vi en del kræfter på at deltage som arrangør/medarrangør på motionsløb rundt om i landet – så vi er med til at facilitere løb, samtidig med at vi kan dele vores passion med vores kunder.

Hvor ser I jeres butik i fremtiden?
Og hvilke type services m.m. kan vi forvente, at I har i jeres portefølje? Vi kommer til at følge løbemarkedets udvikling – og især kundens udvikling. Som specialbutik i Danmark er det svært at påvirke og ændre løbemarkedet, da det er så globalt og styres af de helt store spillere i Europa. Vi må derfor tilpasse os og sørge for at være dygtige og interessante for løberne i Danmark, ved at kunne præsentere de fedeste produkter og tilbyde en kompetent og personlig vejledning, som løbekunderne ikke kan få online eller i de større kæder, hvor fokus ikke kun er på løb.

Et ordsprog siger, at folk får de politikere, de fortjener. Har Danmark de løbebutikker og løbebrands, vi fortjener?
Det kan kunderne bedst besvare og rent faktisk også bestemme. Kunderne kan godt have bedre og dygtigere specialbutikker med bredere sortimenter med flere små nichebrands, men det kræver, at kunderne ikke bruger butikkerne som “showrooms” og køber deres løbegrej i de store kæder eller online. Kommer der ikke penge i kassen i specialbutikkerne, kan vi ikke udvide produktsortimenterne, samtidig med at vi skal øge vores faglighed og gøre vores services og ydelser endnu mere interessante. Tror mange undervurderer sammenhængen her og vigtigheden af den.

Hvis jeres butik var en løbesko – hvilken model ville det så være og hvorfor?
En solid, pålidelig topmodel i god kvalitet med mange år på bagen. Én løbesko, der passer på dig og din krop.

KAISER SPORT OG ORTOPÆDI
– Interview med Jan Steinicke, Direktør & Partner samt Jannich Hammer Marker, Salgs- & Personaleansvarlig

________________________________________________________________________________
Opstart: 1997 / Website: www.kaisersport.dk / Navne på bagmænd: Thomas Kaiser & Jan Steinicke / Antal butikker inkl. lokation og antal medarbejdere: 1 butik, 3 afdelinger og 30 ansatte.
________________________________________________________________________________

danske løbebutikker_kaiser sport og ortopædi_1Hvordan vil I bedst beskrive jeres løbebutik?
Kaiser Sport og Ortopædi rådgiver fysisk aktive omkring deres krop, hvordan de bevæger den, og hvad de bevæger den i, samt hvordan den er bygget – fordi vi brænder for det skadesfri løb og tror på, at fysisk aktivitet giver et bedre liv.

Hvordan ser I relationen mellem løbebutik og løbere anno 2017?
Løb og fysisk aktivitet giver glæde og livskvalitet for tusindvis af mennesker, og vi ser i virkeligheden os selv som rådgivere, der skal hjælpe folk med at forblive fysisk aktive. Vi skal så at sige hjælpe dem med at holde fast i den livskvalitet som deres sport giver dem. Vi kigger på den måde, de bevæger sig på, så de ikke løber ind i skader, og vi får dem på benene igen, hvis de skulle blive skadet. Og så hjælper vi dem selvfølgelig med at vælge det rigtige fodtøj til deres behov.

Løb er i Danmark gået fra at være en relativ lille sportsgren for bare år tilbage til i dag at være en folkesport som 29% af alle danske voksne udøver. Hvorledes håndterer man at være butik for så mange løbere, samtidig med at man holder fagligheden som specialbutik?
Det er klart, at de mange nye løbere giver øget interesse for specialbutikkerne, men for os kommer fagligheden stadig før alt andet. Vi sørger altid for, at vores personale er blandt de mest veluddannede i branchen og teknisk stærke på produkter, biomekanik og anatomi. Alle vores råd bliver trykprøvet af virkeligheden. Når en løber eksempelvis køber en sko, så kommer vedkommende til at gentage den samme bevægelse i skoen igen og igen og igen – og hvis skoen er forkert, så risikerer løberen at blive skadet. Så vi skal være grundige hver gang. Behovet for faglighed og specialbutik er kun blevet endnu mere vigtigt de seneste par år, da løberne bliver bombarderet med viden fra internettet, medier og deres omgangskreds. Vi skal som vejledere sætte os ned med løberen og finde ud af, hvor fokus skal være for den individuelle løber.

danske løbebutikker_kaiser sport og ortopædi_2Og hvem ser I i det perspektiv som jeres kerneløber?
Ved det sidste Copenhagen Marathon var den ældste løber 81 år, mens den yngste var 16. Det beskriver meget godt bredden i vores målgruppe. Vi støder stadig af og til på kunder og andre, som tror, at specialbutikkerne kun er til de for de særligt hurtige eller særligt dedikere løbere, men sådan ser vi slet ikke på det. Vores kerneløber er en løber, der gerne vil starte eller blive ved med at løbe – 2 km, 10 km eller 100 km – det spiller ingen rolle.

Hvordan kommer jeres valg af kerneløber til udtryk i jeres butik i år?
En af de grundlæggende præmisser for vores rådgivning er, at ingen løbere bevæger sig ens eller har de samme behov. Derfor har vi heller ikke indrettet os efter en bestemt type løber. Vi har indrettet vores butik og klinik, så vi har muligheden for at observere og analysere kundernes fulde løb – uanset, hvem de er, og hvordan de løber. Så kan vi rådgive både om løbet og om fodtøjet, mens vi på klinikken kan behandle de hyppigste skader og lave individuelt tilpassede indlæg til dem, der har brug for det.

I de seneste år er antallet af løbebrands eksploderet. Hvorledes holder I som butik jer ajour med diverse brands, og hvorledes ser i udviklingen i øjeblikket?
Hos Kaiser Sport og Ortopædi ser vi på produkterne som mere end bare et brand. Vi ser først og fremmest på funktionaliteten, dvs. hvad produktet skal bruges til.

Derfor fremhæver vi heller ikke det ene brand frem for det andet. Der er ingen tvivl om, at nogle producenter har flere ressourcer til at udvikle end andre, og vi respekterer de store mærkers vidensbank, erfaring og alt det, de tilfører og har tilført løbeverdenen. Men når det er sagt, så startede alle de store brands også som små virksomheder med gode produkter på hylderne, og det gælder også i dag.

Som specialbutik skal vi kende de mindre nicheproducenter, fordi de ofte henvender sig til nogle helt særlige løbere med unikke behov. Derfor giver kombinationen af de store brands og niche-brands en god palette, som gør det muligt for os at dække alle vores kunders behov.

danske løbebutikker_kaiser sport og ortopædi_3Hvorledes sammensætter I butikkens hold af ansatte, så det kan håndtere tidens løbere i respektive segmenter, hvor fokus ikke længere 100% er på funktion, men også på form, brand, osv.
Man behøver ikke at være atletikløber for at have en passion for løb. Vores personale er faglige eksperter inden for løb. Vi har som sådan et tværfagligt personale bestående af fysioterapeuter, osteopater, bandagister, massører, sygeplejersker, kostvejledere og brancheudannede inden for sport. Det gør os i stand til at vejlede løbere på alle niveauer og med hvilket som helst behov.

Vores team løber sammen hver fredag morgen. Her starter vi dagen med et smil, en highfive og i et tempo, hvor der er plads til alle.

På den måde adskiller den nuværende løberådgiver sig fra den tidligere løbeekspert, og her spiller det en mindre rolle, om du har været klubløber eller ej.

Hvordan vægter I generelt funktion kontra design i forhold til hinanden?
Løb skal være en god oplevelse. I og med at vi tror på løb både som kultur og som motionsform, så er det også vigtigt, at man som specialbutik har de brands og designs, som trender.

Når det er sagt, vægter vi altid funktionaliteten over designet, da vi tror på, at det at bevæge sig skaber oplevelsen – og ikke om skoen er gul eller grøn.

danske løbebutikker_kaiser sport og ortopædi_4Engang var en løbebutik en butik, hvor man kunne købe produkter. I dag er mange løbebutikker meget mere end blot produkter, hvor paletten udover udstyr står for tests, træning, motionsløb og anden løberådgivning. Hvor går grænsen?
Vi tror egentlig, at der er vide grænser. Faktisk så ser vi os selv som den løbebutik/løbecenter i DK, som netop skal flytte grænserne. Vi er ekstremt fagligt begejstrede, vi nørder ny viden, vi udfordrer hinanden, og vi har et oprigtigt ønske om at være bedst til det vi laver – hvorfor? Så vi kan levere den maksimale service til vores besøgende, i både klinikken og butikken. Vores motto er: “Man skal brænde for at tænde”.

Hvor ser I jeres butik i fremtiden? Og hvilke type services m.m. kan vi forvente, at I har i jeres portefølje?
Vi kommer til at bygge meget videre på det her med at holde vores kunder fri for skader, så de kan bevæge sig så ubesværet som muligt og blive ved med at få en masse glæde ud af deres sport. Det vil vi gøre ved at bruge den nyeste teknologi, analyser, videnskab og evidens. Vi skal være endnu tættere på vores kunder og på deres behov.

Hvis man skulle tage tanken helt ud i det ekstreme, så kunne man godt forestille sig, at vi en dag kommer til at tage vores primære betaling for at holde en kunde løbende og fri for skader, og at skoene så bare er en del af den rådgivning. Men så er vi også nogle år ude i fremtiden.

Et ordsprog siger, at folk får de politikere, de fortjener. Har Danmark de løbebutikker og løbebrands, vi fortjener?
Vi synes generelt, at danskerne har rigtig gode løbebutikker. Det gælder ikke bare os selv, men også vores kolleger, som jo hver for sig har deres individuelle fokus og speciale. Så det er vel et ja – danskerne fortjener bestemt gode løbebutikker, og det synes vi, i al beskedenhed, også at vi kan tilbyde.

Hvis jeres butik var en løbesko – hvilken model ville det så være og hvorfor?
Vi er løbesko-modellen, som ikke er opfundet endnu. En model som kan tilpasse sig den enkelte løbers behov, og skabe så fri og fed en løbeoplevelse som overhovedet mulig. Modellen vil absolut være en meget smilende løbesko, den vil nyde hver en kilometer, men samtidig være ambitiøs om at forblive den bedste.

HECHMANN SPORT
– interview med Claus Hechmann, Ejer af Hechmann Sport
________________________________________________________________________________
Opstart: marts 2016 / Website: www.hechmannsport.dk / Navne på bagmænd: Claus Hechmann / Antal butikker inkl. lokation og antal medarbejdere: En løbebutik i Slagelse med testcenter samt et testcenter på Østerbro. Der er 2 medarbejdere på fuld tid + 2 på deltid.
________________________________________________________________________________

Hvordan vil du bedst beskrive din løbebutik?
Hechmann Sport er en løbebutik for alle løbere, der søger høj faglighed, god service, sætter pris på kvalitet og helhedsløsninger.

danske løbebutikker_Hechmann Sport_1Hvordan ser du relationen mellem løbebutik og løbere anno 2017?
Løbere på alle niveauer bliver mere og mere kvalitetsbevidste og ønsker samtidig den bedste og mest professionelle vejledning. Det er derfor vores opgave som løbebutik at levere denne service og give kunderne en unik oplevelse, en individuel og personlig betjening og bruge den fornødne tid på at nå den følelse hos kunden.

Løb er i Danmark gået fra at være en relativ lille sportsgren for bare år tilbage til i dag at være en folkesport som 29% af alle danske voksne udøver. Hvorledes håndterer man at være butik for så mange løbere, samtidig med at man holder fagligheden som specialbutik?
Og hvem ser du i det perspektiv som jeres kerneløber? Hver gang der træder en ny kunde ind i butikken, er det vigtigt at få en klar fornemmelse af kundens forventninger, niveau og fremtidige mål. På den måde kan vi som specialbutik yde den bedste service overfor alle de mange løbere, der kommer i butikken. Vores kundeskare er alt fra begynderløberen, der går/løber for at komme godt i gang, til sub- og eliteløberen. Alle stiller store krav til deres løbesko, og det skal vi med vores faglighed og professionalisme kunne håndtere.

danske løbebutikker_Hechmann Sport_2Hvordan kommer dit valg af kerneløber til udtryk i din butik i år?
Vi tilbyder pakkeløsninger på en professionel Hechmann løbetest og løbesko eller et løbeur. Disse ydelser er en af grundstenene i vores løbebutik. Ved Hechmann løbetesten, der er en iltoptagelsestest, kan vi give vore kunder et helt unikt billede af, hvilken form de er i her og nu, men også en god vejledning i, hvordan de bør træne fremadrettet for at nå det eller de mål, de har sat sig for deres træning.

Vore kerneløber er kunder, der ønsker helheden i deres træning og ønsker den høje faglighed, vi kan levere i forhold til både test og udstyr.

I de seneste år er antallet af løbebrands eksploderet. Hvorledes holder I som butik jer ajour med diverse brands, og hvorledes ser i udviklingen i øjeblikket? Kom gerne med eksempler på brands, både nye som gamle, som du mener gør det både godt og forkert. Hvad tror du de få store brand, som er lykkedes med at ramme tidens trend, kan som andre kan lære af? Og hvorledes ser du de mange små nichebrands, som popper op overalt for tiden klarer sig på sigt og hvorfor? Kort sagt; hvilke brands sætter standarden i løbeverdenen for tiden?
Vi bliver i høj grad kontaktet af forhandlere, der ønsker at komme og demonstrere deres brand og som kan se sig selv som en del af vores sortiment.
Desuden følger vi med på diverse sociale medier, magasiner, nyhedsbreve m.m. og kommer på en del expos, hvor mange nyheder præsenteres.

Hos vore kunder klarer de solide, stabile og relativ konservative løbesko sig klart bedst. Vore kunder er ikke til alt for meget alternativ nytænkning, men vælger gerne en sko, de tror på vil give dem den stabilitet og genkendelighed, som de er vant til. Derfor klarer brands som Brooks, Saucony og Joma sig væsentlig bedre end nyere brands, der f.eks. satser på alternative såler, som bl.a. On gør.

danske løbebutikker_Hechmann Sport_3Hvorledes sammensætter du butikkens hold af ansatte, så det kan håndtere tidens løbere i respektive segmenter, hvor fokus ikke længere 100% er på funktion, men også på form, brand, osv?
Butikkens medarbejdere er begge løbere og kommer fra en løbeverden, hvor der arbejdes rigtig meget med tekniktræning, agility og variation i pace på løbepassene. Desuden er træning sæsonbestemt, og dette afspejler sig også gerne i de løbesko, som bliver solgt mest i butikken. Hechmann Sports basis er dels salg af løbesko, men i høj grad også salg af de test, som vi tilbyder. Det kræver et vist fagligt niveau og indsigt at udføre og vejlede i disse tests, og derfor er det også personer med en idrætsfysiologisk baggrund, der er ansat.

Hvordan vægter du generelt funktion kontra design i forhold til hinanden?
I butikken Hechmann Sport er det i langt højere grad løbeskoenes funktionen kontra design, vi vægter, når vi vælger brands, design og farver. Vi forholder os mest til skoens egenskaber, dernæst farver og design.

Engang var en løbebutik en butik, hvor man kunne købe produkter. I dag er mange løbebutikker meget mere end blot produkter, hvor paletten udover udstyr står for tests, træning, motionsløb og anden løberådgivning. Hvor går grænsen?
Grænsen for, hvilke ydelser en løbebutik tilbyder, afhænger af butikkens kapacitet. Når fagligheden og den gode høje service sættes over styr, bør man stoppe. Vi tror på, at de ydelser, vi tilbyder i Hechmann Sport alle er med til at hjælpe vores kunder til at blive en bedre løber. Ikke nødvendigvis i form af masser af unødvendig udstyr, men i form af den rette vejledning, løbetest og et par gode løbesko.

Hvor ser du din butik i fremtiden? Og hvilke type services m.m. kan vi forvente, at I har i jeres portefølje?
Vi ser Hechmann Sport som en butik, der er i udvikling i forhold til de ydelser – der ikke kun omfatter salg af løbesko, -tøj og udstyr, men som også omfatter:

  • Hechmann Løbe- og cykeltest (iltoptagelsestest)
  • Professionel vejledning
  • Løbe- og cykelprogrammer udviklet af Claus Hechmann
  • Professionel løbetræneruddannelse udviklet af Claus Hechmann
  • Professionel løbe- og cykeltræning
  • Høj faglig service af uddannet personale
  •  Foredrag om kost og træning

danske løbebutikker_Hechmann Sport_4Et ordsprog siger, at folk får de politikere, de fortjener. Har Danmark de løbebutikker og løbebrands, vi fortjener?
De danske løbere på alle niveauer er en kritisk masse.

Det er ikke kun løbebutikkerne, der bestemmer udbuddet, men efterspørgsel fra kunderne er i høj grad medbestemmende.

De løbebutikker, der formår at levere den rette service i forhold til de forventninger de kritiske kunder kommer med overlever. Jo dygtigere det faglige personale er, i forhold til at besvare og vejlede kunderne, jo større chance er der for, at kunderne kommer igen og giver butikken deres stemme og mulighed for at klare sig i en hård konkurrence.

Hvis din butik var en løbesko – hvilken model ville det så være og hvorfor?
Altra one – den er lavet til fart, løbeglæde og komfort. En funktionel letvægtssko, skabt til konkurrence, men med plads til at foden kan arbejde og blive styrket og med den gode stødabsorbering, der kan klare de mange skridt på udfordrende underlag.

LØBESHOP.dk
– Interview med Jonas Mørkøre Andersen, Manager i Løbeshop.dk

________________________________________________________________________________
Opstart: 2005 / Website: www.løbeshop.dk / Navne på bagmænd: Fam. Andersen / Antal butikker inkl. lokation og antal medarbejdere: Busgaden i Aarhus samt online. I alt 35 medarbejdere.
________________________________________________________________________________

Hvordan vil I bedst beskrive jeres løbebutik?
Det bliver tre ord. Indlevelse, service, nytænkning.

danske løbebutikker_Løbeshop.dk _1Hvordan ser I relationen mellem løbebutik og løbere anno 2017?
Der er et behov for, at vi er i dialog med løberne, kender dem og deres behov, for der er så bred en vifte af tilbud, de kan deltage i og som kræver, at vi hele tiden er opdateret på, hvilket gear der skal bruges. Desuden er et godt tilbud ikke længere nok. De kræver meget mere og det med rette.

Løb er i Danmark gået fra at være en relativ lille sportsgren for bare år tilbage til i dag at være en folkesport som 29% af alle danske voksne udøver. Hvorledes håndterer man at være butik for så mange løbere, samtidig med at man holder fagligheden som specialbutik? Og hvem ser I i det perspektiv som jeres kerneløber?
Hvad det angår, er vi begunstiget af, at det stadig er en smal produktportefølje. Sammenligner du med den brede sportsbranche, er vi langt bedre stillet ift. at vide, hvad vi taler om. Vi favner meget bredt og tillader os at kalde motionisten og supermotionisten vores kerneløber.

danske løbebutikker_Løbeshop.dk _2Hvordan kommer jeres valg af kerneløber til udtryk i jeres butik i år?
Det kommer forhåbentligt til udtryk i alt, hvad vi laver, ellers gør vi det ikke godt nok. Man vil ikke opleve de store skred i vores måde at arbejde på.

I de seneste år er antallet af løbebrands eksploderet. Hvorledes holder I som butik jer ajour med diverse brands, og hvorledes ser i udviklingen i øjeblikket?
Vi sørger for, at vores medarbejdere er derude, hvor det sker – til løb og events i Danmark og udlandet. Derudover får vi rigtig mange henvendelser fra nye brands, og ind i mellem er der nogle, der brænder igennem.

Kom gerne med eksempler på brands, både nye som gamle, som I mener gør det både godt og forkert. Hvad tror I de få store brand, som er lykkedes med at ramme tidens trend, kan som andre kan lære af?
Kontinuitet. Asics er det bedste eksempel med Kayano, GT-2000, Cumulus og Nimbus. De finder ud af, at de har et produkt, der ‘virker’ og laver så ikke de store ændringer, men kun små justeringer år efter år.

Og hvorledes ser I de mange små nichebrands, som popper op overalt for tiden klarer sig på sigt og hvorfor?
Der er bestemt plads til nogle, men de skal have styr på deres 4 handelsskole P’er. Vi får mange henvendelser fra brands, der reelt set ikke ved, hvorfor de har en berettigelse. Dertil må jeg sige, at så har de ikke en berettigelse, for det er et benhårdt marked, og der er virkeligt nogle dygtige brands.

danske løbebutikker_Løbeshop.dk _3Kort sagt; hvilke brands sætter standarden i løbeverdenen for tiden?
Det er en rigtig svær en, for der er mange, der gør det godt, men ikke nogen, der skiller sig voldsomt ud.

Er der brands, som endnu ikke er på det danske marked, som I alligevel finder inspiration fra? I så fald hvilke og hvorfor?
Ja, det er der bestemt, men det er en af de små hemmeligheder, vi vælger at have. Men der vil komme et par nye, spændende brands på Løbeshop.dk i løbet af året.

I gamle dage, hvor man som specialbutik solgte stort set alle sine løbesko til atletikløbere, lød formlen hos mange specialbutikker, at hovedparten af personalet selv skulle være klubløbere. Hvorledes sammensætter I butikkens hold af ansatte, så det kan håndtere tidens løbere i respektive segmenter, hvor fokus ikke længere 100% er på funktion, men også på form, brand, osv.
Klubber er der stadig plads til, men vi ser et skred, hvor flere vil deltage mere uforpligtende og derfor samler sig i communities drevet på sociale medier. Det afspejler sig også i vores personale. De skal gerne alle løbe, og vi skal have  nogle på alle niveauer inden for vores definerede målgruppe, men om de er medlem af en klub, er ikke en dealbreaker. Det altoverskyggende vigtige er, at de ved hvad de taler om, og at de taler et sprog, som kunden forstår.

Hvordan vægter I generelt funktion kontra design i forhold til hinanden?
Vi vægter absolut funktion højest. Man skal tænke på, at det vi rådgiver omkring kan have nogle ærgerlige konsekvenser med skader, hvis vi ser for meget på designet. Det må til enhver tid være funktion, der rådgives ud fra. Så må kunden selv danne sig en mening om den subjektive størrelse der hedder “design”.

danske løbebutikker_Løbeshop.dk _4Engang var en løbebutik bare en butik, hvor man kunne købe produkter. I dag er mange løbebutikker meget mere end blot produkter, hvor paletten udover udstyr står for tests, træning, motionsløb og anden løberådgivning. Hvor går grænsen?
Spørgsmålet er, om der er en grænse. Jeg tror det ikke.

Hvor ser I jeres butik i fremtiden? Og hvilke type services m.m. kan vi forvente, at I har i jeres portefølje?
Vi forventer løbende at tilføje, og lige nu er det Klub Løbeshop, der er i fokus hos os. En kundeklub, der giver lidt mere i posen, hvad angår både rådgivning og priser. Så har jeg hverken sagt for meget eller for lidt.

Et ordsprog siger, at folk får de politikere, de fortjener. Har Danmark de løbebutikker og løbebrands, vi fortjener?
Niveauet er ekstremt højt. Der er jo byer med 35.000 indbyggere, der har vanvittigt kompetente butikker. Det fortæller måske, at de danske løbere gør det godt.

Hvis jeres butik var en løbesko – hvilken model ville det så være og hvorfor?
Her må jeg så bøje tingene lidt og kalde en Nike Free en core løbesko. Vi forsøger at gøre tingene på vores måde og skeler ikke så meget til branchen generelt.

Artiklen er fra LøbeMagasinet #93. Bestil abonnement på LøbeMagasinet her.