Hvorfor løber du? Det er ifølge løbetræner Rune Darling det vigtigste spørgsmål, du kan stille dig selv som ny løber. For at gøre løb til en fast og blivende del af din hverdag, gælder det nemlig om at finde den rigtige motivation.

Den blå linje – motivation og succes
Til større marathon er der fra startlinjen til målstregen optegnet en stiplet blå linje. Den blå linje er den korteste vej til målet – ideallinjen. Formår du at følge denne linje, når du hurtigere målstregen end alle dem, der slår alskens svinkeærinder og løber på kryds og tværs i øst og vest. Vil du hurtigt frem, må du skære alle de overflødige meter væk. Det samme gælder, når det kommer til gode råd.

Der er tonsvis af gode råd til nye løbere. Jeg har som løbetræner hørt de fleste og langt størstedelen er rigtig gode og særdeles relevante. For den nye løber kan det dog være særdeles svært at navigere i denne jungle af velmenende råd fra løbeeksperter og dem fra dine venner, der allerede løber på livet løs. Hvad angår gode råd, kan jeg ikke udråbe nogle til at være de absolut bedste. Løbere er forskellige og vil derfor have gavn er forskellige råd.

Jeg vil til gengæld gerne knytte et par linjer til motivationsdelen af dit nye løberliv.

Motiv til motivation
Motivation skal tages alvorligt. Er din motivation først forsvundet går der ikke længe før sofaen spiser dig til aftensmad. Motivationen til at hoppe i løbeskoene er ofte stor i starten, men den har det desværre med at aftage over tid.

En god portion motivation får dig op ad sofaen, selvom regnen slår på ruden og vinden rusker i trætoppene. Den slæber dig igennem løbeturen, selvom lungerne hænger halvvejs ud af halsen og hele din krop tigger dig om at stoppe dette sportsvanvid.

Det er imponerende, at du kan mønstre tilstrækkelig motivation til at trække dig igennem de mørke vinteraftener, men ligegyldig hvor meget motivation du besidder, så aftager den sandsynligvis over tid, hvis det ikke er den ‘rigtige’ motivation.

På et tidspunkt holder din famiie måske op med at rose dig helt så meget som tidligere, og du får tilmed også sværere ved at hive dig selv op, da du jo allerede har vundet væddemålet med kollegaene og bevist, at du godt kunne komme i gang med løb. Dagligdagen har indfundet sig. Kæresten surmuler og chefen drukner dig i overbejde, hvorfor aftenens løbetur springes over.

Du skal motiveres af de ‘rigtige’ årsager. Det skal ikke være årsager, der forsvinder over tid eller beror på dine omgivelsers ris og ros.

Spørg dig selv om, hvorfor du vil i gang med at løbe?

Spørg herefter dig selv om, hvorvidt denne grund også kan drive og motivere dig om et år eller to? Jo større et grundlæggende behov din grund opfylder, jo større chance er der for, at du også nyder godt af det gode løberliv langt ind i fremtiden.

Forsøg at koble din løberglæde op på dine egne værdier og behov, fysiske såvel som psykiske. Det kan være løbs afstressende virkning, et mentalt frirum, nedsat risiko for livsstilssygdomme, socialt tilhørsforhold osv.

Sørg for at få en løbemakker eller bliv del af et løbefællesskab! Blandt tusindvis af gode løberråd er dette uden sidestykke det råd, som jeg oplever som det mest effektive.

Vil du have mit bedste bud på, hvilken motivationsfaktor der gør dig til løber for livet? Her kommer det: Sørg for at få en løbemakker eller bliv del af et løbefællesskab! Blandt tusindvis af gode løberråd er dette uden sidestykke det råd, som jeg oplever som det mest effektive.

 7 FORDELE VED AT LØBE

  • Du får et større mentalt overskud: Løb er et frirum, som også vil give dig mere energi rent mentalt, selv når du ikke er iført løbesko.
  • Du sover bedre: En god nats søvn er vigtig for, at vi kan fungere optimalt, og mange løbere rapporterer, at løb giver dem en bedre søvn.
  • Motion kan reducere stress: Løb er ikke kun godt for dit fysiske velbefindende, men også dit psykiske.
  • Du bliver glad: Løb og andre former for motion udløser endorfiner, som blandt andet er med til at give dig en følelse af glæde.
  • Du bliver en del af et stort fællesskab: Knap en tredjedel af danskerne rapporterer, at de løber jævnligt, hvorfor løb kan betegnes som en folkesport.
  • Det hjælper dig til at holde din idealvægt: Vægttab behøver ikke at være et mål, men løb kan hjælpe dig til at opnå eller holde din idealvægt.
  • Du kommer ud i naturen: Ja, du kan løbe på et løbebånd. Men hvorfor ikke udnytte chancen til at få frisk luft?

Artiklen er fra LøbeMagasinet #90. Bestil abonnement på LøbeMagasinet her.