Det skete i det herrens år 490 f.Kr. mens athenienserne afventede, at den persiske hær skulle angribe dem, at soldaten Phidippedes blev sendt som løbende kurér til Sparta for at bede om hjælp. Det danner baggrunden for den velkendte legende om soldaten, der løb til Athen med budskabet om sejren ved Marathon.

I dag er marathondistancen atter igen på alles læber, eliteløbere – som motionsfolket. Efter i en periode at have stået i skyggen i de korte sprintdistancer, er de 42,195 km den distance, som fylder i løbelandskabet som den ultimative distance i bred forstand. Nuvel, gamle atletikfolk vil måske stadig argumentere for, at 100-meter distancen er den ultimative distance, men i en tid hvor dopingspøgelset har indhentet de fleste af fartkometerne fra fortiden og som sådan pillet mange af disse ned fra deres piedestal, står marathon disciplinen i dag tilbage som den ultimative løbedistance, hvor fårene skilles fra bukkene. En position vi ikke ser ændre sig i mange år fremover i den bredere løbssammenhæng, fordi halv- og helmarathon er blevet folkets distance i langt højere grad end atletikkens distance.

Ikke hermed sagt at atletikken ikke vil forsøge at gøre marathondistancen til tidens kampplads for den ypperste løbsfortælling. For i en tid hvor atletikken som sport har svære kår, skal den naturligvis bruge det momentum, som marathondistancen har. Når både Nike og Adidas har sat sig som mål at bryde den magiske 2-timers tid med deres atleter, er det således, fordi de om nogen har forstået, hvorledes marathonløbet i dag er lige dele “storytelling” og “storydoing” i sin reneste potens for alverdens løbere. Marathondistancen er simpelthen blevet stedet, hvor rigtig mange af verdens bedste løbere konkurrerer i 2017, men også distancen, hvor man som motionsløber selv har mulighed for at stå på selvsamme startstreg som de bedste – som sådan have muligheden for at udleve sin egen løbehistorie.

Onde løbertunger vil måske sige, at marathondistancen har overlevet sig selv ved at blive folkelig, og at dette er en falliterklæring for atletikken som helhed. Til det vil jeg bare sige, at hvis det, at mange løber en distance som de finder spændende, træner op til, udlever deres drømme ved at gennemføre og ikke mindst finder glæde i, bliver opfattet som en dårlig ting, så forstår man ikke, at løbeverden er under forandring. For os her på redaktionen er hver som en af alle jer, som står på stregen til årets marathonløb, hverdagens løbehelte. Både dem, som løber efter guldet og de bedste placeringer, men bestemt også alle jer, som kæmper jer igennem. Marathonløbets styrke er netop, at distancen kan rumme det hele, os alle – og være distancen som skaber historie for hver enkelt af os.

God tur til jer alle, som skal løbe marathon i år – uanset hvor I skal gøre det.

Bedste løbehilsner,

Sofie Hvitved
Chefredaktør
sofie@lobemagasinet.dk

Artiklen er fra LøbeMagasinet #94. Bestil abonnement på LøbeMagasinet her.

About The Author

RELATEREDE ARTIKLER