En klassisk skade i låret er en fibersprængning: Det gør ondt, men man ved, hvad skaden skyldes. Noget mere kompliceret kan det være ved andre typiske løbeskader i låret.

Vi kigger her nærmere på tre af de typisk problematikker og giver i samarbejde med fysioterapeut Karsten Jacobsen råd til, hvordan du skal behandle dem, og hvad du kan gøre for at forebygge, at problemet opstår.

1. smerter i baglåret

Her er der tale om en mere diffus diagnose, som kan skyldes mange forskellige ting, men det er et problem, mange oplever. Det kan enten skyldes rygproblemer, som sender smerten ned i baglåret, eller for dårlig udholdenhed og styrke i baglåret. Det kan også skyldes en overspændt baldemuskulatur, der i nogle tilfælde er kendt som Piriformis syndrom, hvor den store iskasnerve kommer i klemme mellem muskelstrukturer i balden. For at stille den mere specifikke diagnose skal man have klarlagt, hvornår smerterne opstår.

 

lårsmerter

Symptomer

Der er selvfølgelig tale om smerter i baglårene. De kan måske trække fra balderne og ned mod bagsiden af knæet.

Hvad skal man gøre, når skaden er sket?

Som det første skal man have klarlagt, hvad smerten mere præcis er relateret til. Skyldes de problemer med ryggen, en øm muskulatur i balden eller at man har løbet for langt i forhold til sit niveau. Når diagnosen er stillet, kan man tage de videre skridt, men man kan altid med fordel lave styrketræning for baglårene.

Det er også en god idé at få styr på, at løbestilen er i orden. Hvis problemet kommer fra ryggen, kan man med fordel lave extentionsøvelser og generel styrke af ryg og mave. Udspænding af haserne er også en god idé, så man sikrer, at man er smidig nok.

Forebyggende øvelser

Igen kommer det lidt an på, hvorfor problemet opstår. Det er dog altid en god idé at styrke ryggen og maven, som du kan styrke ved eksempelvis at lave planken samt sørge for udspænding af haserne. Er smerterne relateret til ophobning af syre i baglårene, kan du eventuelt lave syretræning. Smerterne kan også skyldes, at du ikke er polstret nok, så siddeknuden bliver irriteret, hver gang du sidder ned. Er det tilfældet, skal du enten sørge for at sidde blødt, eller overveje om det er bedre for dig at stå mere op, eksempelvis når du er på arbejde.

 

2. Fibersprængning i baglåret

Her er der tale om en skade, der findes i forskellige variationer og sværhedsgrader i forhold til smerter og hvor slemt, det er. Hvis det er en regulær fibersprængning, så kommer den som et lyn fra en klar himmel, og så kan der ikke løbes videre. Det er dog relativt hurtigt at komme over. Mange kan også fejlagtigt tro, at de har en fibersprængning, hvor der reelt er tale om en lille forstrækning, som kan ophobe sig over tid. Akut opstået smerte under træning vil dog typisk være en fibersprængning.

 

lårsmerter

Symptomer

Det er en skade, hvor man ikke er i tvivl om, at der er noget galt. Der vil være akut opstået muskulære smerter, som betyder øjeblikkeligt stop for aktivitet. Man vil kunne mærke smerterne ved gang, og hele tiden når musklen bruges – så man er ikke i tvivl om, at der er noget galt.

Hvad skal man gøre, når skaden er sket?

Da disse skader typisk opstår akut, så vil RICE-princippet være en god behandling. Udspændning af musklen plejer desuden at hjælpe. Hvis man får behandling, vil man typisk blive udstyret med et genoptræningsprogram, hvor man ikke må mærke smerte undervejs. Afsluttende skal man teste, om man kan hoppe og hinke på et ben uden smerte. Mærker man smerte ved genoptræning af baglåret, går man et skridt tilbage i planen. I starten skal det have tid til at hele, så brug gerne is i begyndelsen, og efter nogle døgn kan man smøre varmecreme på området og give det massage.

 Forebyggende øvelser

Skaden opstår typisk ved tempoløb, så man skal sørge for at være ordentlig varm, før man går i gang. Generel styrke af baglåret, bækkenløft på et ben og elastikøvelser, hvor man bøjer benet, er rigtig gode øvelser. Hvis det er tilbagevendende problem, vil det typisk være noget biomekanisk omkring hofte og bækken, og så skal man sørge for at få løst disse problemer.

 

3. Lyskensmerter

lårsmerter

Lysken er et meget kompliceret område, da der findes mange forskellige strukturer i lyskeregionen. Derfor kan det være vanskeligt at stille en præcis diagnose uden en scanning. De mange strukturer i lysken betyder også, at det er et kompliceret sted at blive skadet, og det kan være vanskeligt at komme af med skaden igen.

Syptomer

Der er selvfølgelig tale om smerter i lysken. De kan trække ned i inderlåret, og der er mange gange tale om overbelastning ved især tilhæftningerne.

Hvad skal man gøre, når skaden er sket?

Ofte er hoftebøjerne involveret og en væsentlig del af problemet, så derfor er det en god idé at lave udspænding af dem. Man skal dog være varsom med for hård og ukontrolleret udspænding af inderlåret, da det kan forværre skaden. En anden god øvelse er at tage en bold og klemme benene sammen om den, det kan eventuelt kombineres med bækkenløft, som også er en god øvelse.

Forebyggende øvelser

Det er en god idé at lave generel styrke af bækken og lår. Andre gode øvelser er squat og lunges, og man kan med fordele også træne sin balance med øvelser på et vippebræt. Derudover skal man have fokus på sin løbestil og sine løbesko, en dårlig løbestil og forkerte eller slidte løbesko kan skabe problemer i lysken.

Denne artikel er fra Løbemagasinet #63. Hvis du har lyst til at læse mere kan magasinet købes her.