Vi har samlet en række af de bedste råd, så du er bedst beskyttet, når du løber i sommervarmen. 

Solcreme
Det er ikke helt ligegyldigt, hvilken type solcreme du anvender. Den skal være vandfast, da du kommer til at svede under din løbetur, og det skal solcremen kunne holde til. Hvis du bruger den forkerte solcreme, risikerer du desuden også, at sveden lægger sig som et lag på din krop, så du ikke kan komme af med varmen. Smør solcremen ind alle de steder på kroppen, hvor du ikke er dækket af tøj, og så er du klar til en løbetur i det gode vejr.

Visor og kasket
Det kan også være en rigtig god ide med en hovedbeklædning i de varme timer. For det første kan det afhjælpe problemerne med uv-stråler fra solen, og for det andet kan en hovedbeklædning hindre sved og eventuelt hår i at ryge ned i øjnene. Hvis du er skaldet, er det bedst med en decideret løbekasket, da den beskytter hele issen, men hvis du gerne vil af med varmen fra hovedet, kan en visor også være løsningen. Hvad enten du løber med kasket eller visor, er det en god ide at vælge dem i lyse farver, da mørke farver er varmere at løbe med, men til gengæld skal du være klar på at udskifte den ofte, da lyse farver nemmere bliver misfarvede af sveden.

Solbriller
Et par solbriller gør andet for dig end at se godt ud på løbeturen. Når du skal vælge et par solbriller, er det godt at overveje, hvilken farve glas du gerne vil have. De skal naturligvis være med uv-filter, og du kan eventuelt vælge et par med fotokromiske glas, der automatisk skifter farve, når solen skinner, så de bliver mørke en dag med meget sol og lysere, når solen er knap så kraftig. De fotokromiske glas virker dog ikke efter hensigten, hvis du løber meget i skoven, hvor du skiftevis løber ind og ud af skyggen fra træerne. Men så kan du i stedet købe et par briller, som kommer med flere forskellige farver glas. Sørg for, at brillerne sidder godt fast på hovedet og vælg gerne et par, hvor der kan komme lidt luft ind fra siderne, samt hvor sveden ikke samler sig under øjnene. Grundlæggende er det et meget personligt spørgsmål, om man kan lide at løbe med en solbrille, så hvis du har muligheden for det, så lån et par af dine venner og prøv at løbe en tur med dem, inden du selv investerer i et par nye løbesolbriller.

Løb i skyggen
Den nemmeste løsning er selvfølgelig udelukkende at løbe i skyggen, men det kan være ret svært i praksis. Hvis du bor i nærheden af en stor skov, kan du søge skygge under træerne og dermed minimere solens gener. Alternativt kan du også løbe meget tidligt eller sent, hvor solens stråler ikke er så kraftige.

Spis tomater
Et lidt anderledes råd er at spise mange tomater. Forskning viser nemlig, at de er gode til at beskytte huden mod solens stråler. Det skyldes, at tomater er rige på antioxidanten lycopen, der er med til at øge hudens evne til at beskytte sig mod solen. Hvis du ikke kan lide tomater, kan lycopen også købes som kosttilskud. Men tomaterne erstatter på ingen måde de gængse råd for at beskytte dig mod solens stråler. Go’ løbetur!

Artiklen er fra LøbeMagasinet #60. Køb magasinet her eller bestil abonnement her.