Tillykke! Du gjorde det. Din krop er helt udpint, så nu gælder det om få tanket den op igen. Senere skal du drikke en kold øl eller spise en stor bøf. Det er nu, du med god samvittighed skal belønne dig selv.

CopenhagenMarathon-9_credit martin paldan_Resized

Foto: Martin Paldan

Tillykke
Du er i mål, du er helt færdig, og du har netop gennemført et marathon. Husk at glæd dig, knyt næven – og vær stolt over din nye medalje. Tillykke!

Spis og drik
Spis og drik så snart du kommer over målstregen. Tag en banan, energibar, yoghurt eller hvad der ellers er. Drik rigeligt med vand, sodavand og energidrik. Du skal have noget i kroppen, selvom du muligvis ikke har lyst. Restitueringsprocessen er allerede i gang. Jo flere kulhydrater og proteiner, du får i kroppen, jo hurtigere vil du være på benene igen.

Tag overtøj på
Du føler måske ikke, at det er specielt koldt, men skynd dig at få noget overtøj på kroppen efter målstregen. Din krop er i en form for undtagelsestilstand og er sårbar over for ydre påvirkninger.

Tag et bad og FÅ massage
Der er som regel altid mulighed for at få et bad og massage efter løbet. Gå hurtigt i bad og lad være med at bruge alt for varmt vand. Musklerne har bedre af en halvkold skyller end af et timelangt varmt bad. Stil dig i kø til massagen, hvis du har tålmodighed til det, for køen er altid lang. Det er dog ofte givet godt ud. Massagen vil være med til at forkorte restitutionsfasen.

Nyd det
Du har lige løbet over 42 kilometer. Husk at nyde det. Du har måske holdt dig fra søde sager de sidste måneder. Nu kan du med god samvittighed spise det, du vil. Sæt tid af til at komme ud og få en stor bøf, en kold øl og snak løbet igennem med dine nærmeste eller andre løbskammerater. Du vil opleve, at du både er fuld af adrenalin og masser af fortællelyst. Kom ud med det hele – det er en god måde at bearbejde løbet på. Du vil kunne opleve kramper i timerne efter, særligt når du sidder ned i længere tid. Det er helt normalt, men prøv at komme lidt op at gå ind imellem.

Restitution i dagene efter
Av, av. Det gør ondt dagen efter. Din krop er helt udbrændt, og du vil føle meget stor ømhed. Hvis det kan være en trøst, så tænk på, hvorfor du oplever smerten. Det gør du, fordi du har begået en stor fysisk præstation. Få sovet og hvilet alt det, du kan. Men selvom det kan være fristende at blive i sengen dagen efter og komme så lidt ud som muligt, er det faktisk bedre, at du kommer ud og får bevæget dig en smule. Hold helt fri fra fysisk aktivitet minimum tre dage og tag så den første løbetur igen – helt stille og roligt. Det er vigtigt, at du ikke starter for hårdt ud. Din krop vil være ekstra sårbar i mange uger efter.

Artiklen er fra MarathonMagasinet #02. Køb magasinet her.