Måske Den bedste danske løbebog!

36.917km, 44 par sko, 300kg chokolade, 2 operationer og 200.000 euro var blot nogle af de ting, som Jesper Kenn Olsen kunne se på sin opgørelse efter ‘World Run 2’. Det har han nu skrevet en bog om.

For omtrent et års tid siden, havde jeg fornøjelsen at høre Jesper Kenn Olsen ved et af hans foredrag kort tid efter, han havde afsluttet sit andet verdensløb, ‘World Run 2’: En lille luntetur på 36.917km fra Nordkap til Newfoundland via Cape Town og Sydchile. Her kunne han berette om både gode, dårlige og stærke oplevelser. Han fortalte dog, at visse oplevelser havde været så stærke, at han endnu ikke var i stand til at berette om dem.

Jespers evne til at skrive detalje ret i det ene afsnit, for derefter i det næste at give læseren et hvil med noget mere overfladisk, er sjælden set og kærkomment

Sidste måned udkom så hans længeventede bog om løbet med titlen ‘Kunsten at ville’, og nu forstår jeg hvorfor, der var visse ting, der først lige skulle synkes og bearbejdes. Lad det være sagt med det samme – dette er ikke en bog for barberlærlinge og sarte sjæle.

‘Kunsten at ville’ er, som titlen antyder, en bog om at fortsætte, selv når det ser allermest sort ud, men dermed ikke sagt, at det er en beskrivelse af et mareridt.

En verdensløbers mentale rejse
Bogen igennem får vi både smukke, underlige, forunderlige og rædselsfulde historier med dramatik, kulturelle, religiøse og filosofiske betragtninger. Og midt i det hele får vi en kærlighedshistorie, der nok kan bringe røre i den danske andedam. Løsrevet virker det nok provokerende for de fleste danskere, når man læser en sætning som: “I en periode var jeg til min egen forundring blevet næsten tilhænger af flerkoneri(…)”. Men når man følger Jespers mentale rejse igennem især Afrika, så får man om ikke sympati, så bestemt forståelse for denne betragtning.

Det er dog også helt forståeligt, hvis vi ikke kan følge Jesper hele vejen, for det kan han knap nok selv. Han er bestemt ikke sikker på, at han ville genkende denne verdensløber som sig selv, hvis han var stødt ind i ham på en almindelig dansk gågade.

Jesper har sikkert fået spørgsmålet “hvorfor?” tusindvis af gange. Vi får et fint svar i forbindelse med en række samtaler med etiopiske børn, der til at starte med er meget fjendtlige, skriger ‘Ferengi’ (en fremmed) og kaster sten efter ham, når han løber igennem deres landsbyer.

Senere glemmer børnene Ferengiråbene og begynder at snakke med Jesper, alt imens disse børn på 8-9 år uproblematisk løber med 20km i 3.000 meters højde. Her får vi så formålet med ‘World Run 2’, nemlig “(…)at mødes med andre kulturer og med løbet som redskab finde en bro over vores forskelligheder i kultur, religion og dagligdag.”

En rutsjebanetur gennem løbets facetter
Bogen er i mange henseender en rejsebeskrivelse, men det er også en løbebog, og undervejs kommer vi igennem alle løbets facetter ligefra glæden, trætheden, viljen, pulsen og skaderne. Afslutningsvis giver Jesper et overordnet program for, hvorledes man kommer fra 0km til verdensløber via marathon og ultraløb. Her kan nybegynderen altså starte.

Jespers glæde ved løb er smittende, og jeg tror egentlig godt, løbefolket kan være med, da han, fordi han ankommer til Tjekkiet lidt forud for planen, vælger at tage tre fridage og smutter med tog til Berlin for at deltage i et 24 timers løb. Det vinder han i øvrigt med 211km og slår dermed stævnerekorden.

De hårde strabadser og vilkår, der fik de lokale undervejs til at tale om det umulige ved at løbe visse steder, beskriver Jesper som en slags motivation. Det skulle helst være lidt umuligt, men da hans forsyningsbil er ved at synke i en mudderet flod dagen før, løbets anden del skal starte på det sydligste punkt i Sydamerika, er det også lige ved at blive for meget for ham. Men man godt følge, at det alligevel er det hele værd, når han et par dage efter kan berette om legesyge delfiner, der vælger at “løbe” med ham langs strandkanten.

QR-koder og konkurrencemennesket
Billedmaterialet i bogen er begrænset til miniature- billeder i margenen. Det, synes jeg måske, er lidt synd, men det er et meget lille minus ved bogen. Der kompenseres nytænkende for dette, ved at der bogen igennem er placeret QR-koder i margenen, der linker til foto- og videomateriale fra verdensløbet. Dermed får læseren muligheden for komme med på noget af turen, som f.eks. på den aldeles vanvittige tur op til Cristo Redentor i Andesbjergene i 4.000 meters højde, som Jesper må over for at komme fra Argentina til Chile. Jesper har knap nok luft til at speake på videoen – men gør det alligevel.

At det ikke bare er en rejsebeskrivelse, men en løbebog, er der talrige eksempler på, og et af de bedste er Jespers løbsrapport kilometer for kilometer undervejs i ‘The Everglades 50 Mile Ultra’. Her får vi et indgående kendskab til konkurrencemennesket Jesper, der elsker at æde konkurrenterne. Man skulle tro, han var en af de selvsamme alligatorer, der var stor risiko for at løbe ind i i Floridas sumpede nationalpark.

Som nævnt indeholder bogen også en kærlighedshistorie, endda en rigtig smuk kærlighedshistorie. Den skal der ikke berettes mere om her – det ville være synd. Den skal du selv have lov til at læse. ‘Kunsten at ville’ er ubetinget gaven, der bare skal ligge under juletræet i år. Hvis det ikke var fordi, jeg selv havde læst den, så ville jeg nok købe den og pakke den ind som en gave fra julemanden til mig selv – bare lige så jeg var sikker på at få den.

Konklusion
Det er ikke i benovelse over Jespers imponerende præstation, at jeg afslutningsvis kaster mig ud i superlativer og fælder dommen: Dette er den bedste løbebog skrevet på dansk til dato. Der er de seneste år kommet mange gode danske løbebøger – rigtig gode endda. Men Jespers evne til at skrive detaljeret i det ene afsnit, for derefter i det næste at give læseren et hvil med noget mere overfladisk, er sjælden set og kærkomment. Det detaljerede er fængslende, og det overfladiske er skrevet ud af dybde.

Bedømmelse: ★★★★★★
Titel:
‘Kunsten at ville’