Giver du blod? Eller har du måske fravalgt det fordi, du tror, at det kan have en negativ effekt på dit løb? Dansk undersøgelse med til at klarlægge, hvilken indflydelse bloddonation har, når du er løber.

Overlæge Karin Magnussen satte for år tilbage en undersøgelse i søen på Klinisk Immunologisk Afdeling, Rigshospitalet, for at se, hvilken effekt det har for en løber, når vedkommende bliver tappet for blod. Undersøgelsen er blevet til i samarbejde med Biomedicinsk Institut på Københavns Universitet. 20 mandlige og 20 kvindelige bloddonorer fra Region Hovedstaden i alderen 20-45 år har deltaget i undersøgelsen. Deltagerne var motionsløbere, der trænede mindst to gange om ugen.

bloddonation_løbSådan får vi energi til kroppen
Alle kroppens celler bruger konstant ilt til at skaffe energi. Når blodet passerer lungerne, bliver det mættet med ilt. Efter igen at have løbet gennem hjertet strømmer blodet videre ud i kroppen til de mindste blodårer i kredsløbet. Her afgives ilten, som så optages i cellerne. Det, der gør det muligt for blodet at optage ilt, er de røde blodlegemer. Røde blodlegemer indeholder hæmoglobin, der er et jernholdigt stof, som kan binde ilt. Hver liter blod indeholder næsten en halv liter røde blodlegemer.

Når du giver blod, vil det med andre ord kunne mærkes på dit energiniveau helt op til 28 dage efter donationen

De røde blodlegemer binder ilt i lungerne og afgiver ilten til kroppen. Blodet opsamler CO2, som bliver transporteret tilbage med blodet til lungerne og udåndet. Når du bliver tappet, vil der være et fald af røde blodlegemer, der som nævnt er vigtige, fordi de afgiver ilt. “Som motionsløber vil du inden for 24 timer kunne mærke, at din ydeevne er markant nedsat, for der har du en lavere blodvolumen. Men efter 24 timer, når blodvolumen er tilbage, vil du kun mærke en nedsættelse på 5-10 procent,” siger Jørn Wulff Helge, der er professor på Biomedicinsk Institut under Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet.

Test af konditionen
Men hvor lang tid går der egentlig før, at du som motionist er fuldstændig ‘up to speed’? Det skulle undersøgelsen på Biomedicinsk Institut finde frem til. Inden deltagerne donerede blod gennemgik de over to dage en cykeltest og en tre kilometer løbetest på bånd for at vænne sig til testene. En nøjagtig iltoptagelsestest kræver udstyr, der kan måle ilt- og CO2-koncentrationer samt volumen på ud- eller indåndingsluften. I undersøgelsen af bloddonorerne blev der brugt et løbebånd og et cykelergometer. Efter deltagerne var blevet tappet for blod, blev de udsat for de samme tests igen henholdsvis 3, 7, 14 og 28 dage efter donationen.

bloddonation_løberneNormalt niveau efter en måned
Resultatet af undersøgelsen for de mandlige deltageres vedkommende er netop blevet offentliggjort i det internationale lægevidenskabelige tidsskrift Transfusion Medicine. Udfaldet af undersøgelsen på de kvindelige bloddonorer bliver offentliggjort senere, men lægger sig grundlæggende op af mændenes resultat.

Når du giver blod, vil det med andre ord kunne mærkes på dit energiniveau helt op til 28 dage efter donationen

Løbetesten viser, at deltagernes udholdenhedsevne efter 3 dage var reduceret med 5,2 procent, og efter 14 dage var deltagerne igen tilbage på deres udgangspunkt, dog tog det for enkelte af deltagerne en måned før, deres præstationsevne var som før tapningen. VO2 max, som er den mængde ilt, du maksimalt kan optage i kroppen på et minut, var efter 3 dage reduceret med 6,5 procent. Det samme var tilfældet syv dage efter. Efter 14 dage var VO2 max næsten tilbage på normalt niveau igen. Da der var gået 28 dage, var alle deltagere igen ‘up to speed’.

I undersøgelsen af blodet fandt forskerne også frem til, at koncentrationen af hæmoglobin efter tre dage var faldet med 7,9 procent. Efter 14 dage var koncentrationen 5,9 procent lavere end udgangspunktet. Først efter 28 dage var den igen oppe på samme niveau som før bloddonationen.

Hvis du planlægger at deltage i motionsløb og går efter at slå din egen rekord, er det derimod en god idé at lægge din tappetid mere end 5 uger før løbet

Når du giver blod, vil det med andre ord kunne mærkes på dit energiniveau helt op til 28 dage efter donationen. Det er første gang, at en undersøgelse er med til at klarlægge, hvilken indflydelse bloddonation har, når du er løber. Det er viden, der er værd at tage med sig, inden vi snører løbeskoene. De fleste vil nok afholde sig fra at løbe samme dag, som de giver blod. Men hvis bare du er klar over, at du ikke har helt den samme energi som normalt, er der ikke noget, der forhindrer dig i at løbetræne allerede dagen efter tapningen.

Hvis du planlægger at deltage i motionsløb og går efter at slå din egen rekord, er det derimod en god idé at lægge din tappetid mere end 5 uger før løbet. Og husk: Det er altid i orden at tage en velfortjent hviledag.

 

Den lille røde
Røde blodlegemer.
De røde blodlegemer (erytrocytter) transporterer indåndet ilt fra lungerne rundt med blodet til kroppen.

Hæmoglobin.
Hæmoglobin består af proteinstof, en speciel kemisk struktur (‘hæm’) og af jern. Det findes i de røde blodlegemer, hvor det binder det ilt, der skal transporteres fra lungerne ud i alle kroppens væv, og omvendt binder det også noget af det kuldioxid (CO2), som transporteres fra vævene til lungerne.

VO 2 max.
VO2 (iltoptagelsen) er en enhed, der bliver brugt til at måle, hvor mange milliliter ilt, du optager i kroppen, når du trækker vejret i et minut. VO2 max er det antal milliliter ilt, du maksimalt kan optage under maksimalt arbejde, og det bliver angivet som volumen per minut. Med den rigtige træning kan du øge din VO2 max og dermed også dit kondital. 

 

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er lavet af Karin Magnussen samt Andreas K. Ziegler, Johannes Grand, Ida Stangerup, Hans J. Nielsen, Flemming Dela og Jørn Wulff Helge. Artiklen “Time course for the recovery of physical performance, blood hemoglobin and ferritin content after blood donation” kan du læse i det lægevidenskabelige tidsskrift Transfusion Medicine: Lnk.to/transfusion55 

Artiklen er fra LøbeMagasinet #71. Køb magasinet her og bestil abonnement på LøbeMagasinet her.