Læs med i Birthes 4. blogindlæg, som ikke handler spor om barfodsløb, men derimod om hendes deltagelse i Dr. Nielsens vinter-hyggemaraton d. 19/1 2014.

Det er dagen derpå. Ømme ben og fødder. Knæled der føles som om, de trænger til at blive smurt. Mat i hele kroppen. Tørstig og træt. Kort sagt: marathon-tømmermænd!

Privatfoto

Privatfoto

Den korrekte påklædning
Dr. Nielsen t og imod i Vejle i går med en kold og hård østenvind, så det var vigtigt at have nok tøj på. Jeg havde 4 lag på overkroppen: inderst en uldcykeltrøje, så en almindelig løbebluse med korte ærmer. Ovenpå den kom en langærmet løbebluse og til sidst en windbreaker. På understellet havde jeg vintertights med uldne underbukser under. Hjemmestrikkede uldsokker. Skovalg: NB Minimus Trail. Så havde jeg også en buff med og noget mere håndlavet uld-strik: mine gode gamle fingervanter og et endnu ældre pandebånd.

Den påklædning viste sig at være fin. Jeg frøs ikke. Buff’en løb jeg med i hånden på den første halvdel af turen, for det gik vestpå, og den kraftige vind var med os. Ruten var ud-og-hjem gennem Vejle Ådal med vendepunkt ved Bindeballe Købmandsgård. Derefter blev der god brug for buff!

Undervejs var der hyppige depoter med festlige, udklædte hjælpere. Der var både “Holgere”, jernalderfolk, munke, nonner og julemænd. Og “Doktoren” selv stod jo selvfølgelig ude ved vendepunktet og holdt åben konsultation med tvangs-udskrivning af Dr Nielsen-bitter og andre dopingmidler.. Jo, det var en fest!

Jeg skulle dog ikke nyde noget af de alkohol-holdige drikke, men nøjedes med vand, cola og diverse frugt og slik-sager. Der var nok at vælge imellem i de velforsynede depoter.

Her var der simpelthen et par gange, hvor jeg sagde “åh, f**k dig!” til mit løbeur, når det signalerede at pausen var slut, og tog 30 sekunder mere i gåtempo.. Men bortset fra disse små uregelmæssigheder fungerede det fint med 5/1-intervallerne.

Ny langturs-taktik
Turen gik fint, i hvert fald første halvdel. Jeg havde besluttet at afprøve en ny langturs-taktik, nemlig marathon-intervalløb! Ja, det lyder vildt, men handler simpelthen om, at man skiftevis løber 5 minutter og går 1 minut – hele løbet igennem. Da jeg alligevel altid går en hel del i sidste del af et marathonløb, tænkte jeg, at jeg jo lige så godt kunne prøve at jævne det lidt ud..

Jeg sprang dog over første gå-pause, da vi lagde ud med at løbe godt en kilometer inde på DGI-husets parkeringsplads, og jeg følte det ville se mere end almindelig fjollet ud at gå allerede, inden vi rigtig var kommet ud på ruten.. Men herefter holdt jeg mig stort set til planen med 5 min. løb – 1 min. gang.
Selvfølgelig løb jeg for hurtigt i starten, og selvfølgelig måtte jeg tage straffen for det på de sidste 10-15 kilometer. Her var der simpelthen et par gange, hvor jeg sagde “åh, f**k dig!” til mit løbeur, når det signalerede at pausen var slut, og tog 30 sekunder mere i gåtempo.. Men bortset fra disse små uregelmæssigheder fungerede det fint med 5/1-intervallerne.

Ved 28km fik jeg den ”geniale” ide at lave en række selfie-billeder for ligesom at holde “Muren” lidt på afstand.

Privatfoto

Privatfoto

Den stride østenvind, som vi fik lige i hovedet på anden halvdel af løbet, betød selvfølgelig også noget for nedgangen i tempoet. Nogle steder var der nogenlunde læ, men der var også mange åbne passager, hvor man virkelig kunne mærke den kraftige blæst. Buff’en var god til at holde ansigtet varmt i den kolde vind.

Undervejs, i mine gåpauser, hyggede jeg mig med at tage lidt billeder, spise slik jeg havde taget med fra depoterne og små-sludre lidt med mine medløbere. Desværre er de fleste af mine fotos blevet noget slørede, men et par stykker blev nogenlunde.

 

Privatfoto

Privatfoto

Løbeselfies i smukke omgivelser
Ved 28km fik jeg den ”geniale” ide at lave en række selfie-billeder for ligesom at holde “Muren” lidt på afstand. De er ikke kønne, men det er jo nok desværre en afspejling af virkeligheden for en træt, 49-årig marathonløber, der stadig mangler 14 kilometer, inden målstregen er nået..

Så var omgivelserne langt smukkere. Vejle Å snoede sig yndigt langs med vores rute, der var landlig idyl, skov, bløde bakker og fugleliv i vandhullerne. Så selvom vejret var gråt og trist og meget januar-agtigt, kunne naturen sagtens nydes.

Privatfoto

Privatfoto

Jeg løb i mål i 4:48:39. Det er sådan cirka, som jeg plejer, så dette 8. marathonløb blev tidsmæssigt hverken bedre eller dårligere end de tidligere.

Nu er der dømt et par dages hvilepause, men på søndag skal jeg afsted igen! Denne gang til Kompedal Plantage, hvor der sammen med Løbeklubben på Facebook løbes hyggetur til fordel for Danmarksindsamlingen.

Man kan løbe 5 eller 10km, og startgebyret på 30,- kr. går ubeskåret til indsamlingen. Mon ikke det vil passe med 10km til mig? Jeg må hellere prøve, om jeg kan lokke trail-tanterne med på skovtur.. :-)

Link til Løbeklubben på Facebooks begivenhed: https://www.facebook.com/events/708403272512719/?fref=ts
Link til Dr. Nielsen vinter-hyggemaraton d. 19/1 2014 : http://www.vejlelober.dk/index.php?drnielsen