sleep_8647942_l_123rf

 

Alt for mange løbere undervurderer betydningen af at få tilstrækkeligt med søvn. En god nattesøvn giver os ikke blot energi til den kommende dag, den er også livsnødvendig for vores helbred på længere sigt. De fleste løbere er opmærksomme på parametrene ‘kost’ og ‘motion’, men søvnen er mindst lige så vigtig for et godt og sundt løberliv.

Her er 10 gode råd.

1. Sørg for at have en god seng, som passer dig i forhold til størrelse, madrastype og sengeklæder.

2. Soveværelset skal have en passende temperatur, det vil sige ikke for varmt og ikke for tørt.

3. Sengen er kun til søvn og sex. Undgå andre aktiviteter i sengen, så sengen ikke forbindes med andet.

4. Stå op på samme tid hver dag, eventuelt også på fridage. Dette styrker kroppens indre ur.

5. Undgå voldsom fysisk aktivitet, umiddelbart inden du vil lægge dig. Læg hellere træningen et par timer inden, du planlægger at gå i seng.

6. Undgå store måltider, kaffe, cola og andre stimulanser, inden du går i seng.

7. Gå ikke sulten i seng. Tag i så fald et lille mellemmåltid, gerne med noget varmt at drikke som for eksempel beroligende te eller varm mælk.

8. Et varmt bad, umiddelbart inden du lægger dig, kan også være søvnfremkaldende.

9. Hvis du ikke kan sove, eller vågner og ikke kan falde i søvn igen, så stå op (for at undgå at skabe en betinget refleks, som forbinder sengen med ikke-søvn). Læs en bog (ikke for spændende), gæt krydsogtværs eller lignende. Når du føler dig søvnig, kan du gå tilbage til sengen igen.

10. Forsøg med forskellige afspændingsteknikker eller lyt til stille, beroligende musik, som du kan lide. Sørg for at have en musikafspiller, som slukker af sig selv.

About The Author

RELATEREDE ARTIKLER