Løb på små stier i naturen udfordrer motorikken, styrker fysikken og skærper dine sanser. Martin Paldan giver her sine bedste råd til at komme i gang.

Foto: Martin Paldan

Foto: Martin Paldan

1. Når du har besluttet dig for at prøve trailrunning, så aftal med dig selv, at succeskriteriet for en god tur er, at det er en god tur: Inspirerende, livsbekræftende og varieret. Glem alt om tid og kilometer de første par gange. Vær til stede og nyd, at formålet er at mærke fødder, ben og resten af kroppen arbejde sammen med din intuition og koncentration.

2. Medbring en mobiltelefon i tilfælde af, at du farer vild eller kommer til skade. Og løb gerne sammen med en makker – så kan I hjælpe og motivere hinanden.

3. Du behøver ikke investere i nyt udstyr lige med det samme. Løb i de sko og i det tøj, du plejer. Kan du mærke, at trailrunning er noget for dig, får du hurtigt lyst til et par sko med bedre greb og kan til den tid snakke med din lokale løbebutik om, hvilke trailsko der passer til dit behov.

4. Hold kroppen lodret, så dit tyngdepunkt er over dine fødder, så holder du lettere balancen, når du løber over rødder og ujævnheder. Tag gerne lidt hurtigere og kortere skridt – det gør, at du hurtigere kan reagere, når du mister balancen.

5. Dine fødder skal arbejde intuitivt. Kig ikke lige ned på dine fødder, kig i stedet fire-fem meter fremad, og hav tillid til, at din hjerne omsætter synsindtryk til handling og reaktion i fødderne.

6. Stierne er ofte kuperede, og en uundgåelig del af trailrunning er netop løb ned ad og op ad bakke. Ved nedløb gælder det om at bevare kontrollen og ikke belaste lårene alt for meget. Små, hurtige skridt og synk let ned i knæ.

Hold kroppen ret eller let tilbagelænet. Er du konkurrencemenneske er teknikken en anden: Så skal du gradvist øve dig i at løbe hurtigere og hurtigere: Armene ud til siden for at hjælpe med balancen, kroppen rettet fremad, selvom den gerne vil læne sig tilbage for at bremse, og så ellers lade tyngdekraften gøre arbejdet.

Benene skal hjule af sted, som var de ved at rive sig løs, og skridtene skal være lange. Det er en svær teknik at mestre, og den er risikabel. Op ad bakke gælder det om at bruge armene til at trække med. Fokusér i starten på at holde det samme åndedræt og IKKE det samme tempo. Det betyder ned i tempo, kortere skridt og armene i godt sving. Lær at elske bakkerne – de giver dig styrke.

7. Hvis du vil føre statistik: Med GPS kan du opmåle din rute, tjekke din tid og eventuelt se højdeprofil på dit trail.

8. Har du brug for inspiration, så søg på nettet. Youtube har masser af videoer om trailrunning.

9. Selvom vejret er dårligt, så tag praktisk tøj på og gennemfør din trailtur. At trodse vind, regn og glatte stier er en stor tilfredsstillelse, du skal unde dig selv.

10. Tag dine løbesko med på ferie. Ethvert sted har sine små stier, og det er alle tiders chance for at komme ud i omgivelser, hvor uforudsete oplevelser venter.